Köszönöm, hogy kitöltötted a
A VHF-RÁDIÓ TITKAI
tesztet!
Az eredményedet és a helyes válaszokat elküldtem az e-mail címedre…
… de a helyes válaszokat alább is elolvashatod.
Ha érdekel, hogyan kell helyesen használni a tengeri VHF-rádiót,
és szeretnél nemzetközileg elismert VHF/SRC rádiós képesítést szerezni,
kattints a zöld gombra és tudd meg a részleteket!
1.) Mikor adható le Mayday hívás?
1d Életveszély esetén! Csak akkor adható le MAYDAY hívás, ha emberi élet forog veszélyben, és azonnali segítségre van szükség!
2) Ki használhatja a hajó VHF-rádióját?
2c A legénység bármely tagja használhatja a VHF-rádiót, ha Te mint szkipper megmutattad nekik a rádió használatát, és odafigyelsz, hogy szabályszerűen rádióznak-e.
3) Mi a VHF-rádió hatékonyságának két fő tényezője?
3a A rádió teljesítményétől és az antenna magasságától függ a rádió hatékonyság, vagyis az, hogy mekkora a rádióhorizont, más szóval a rádióadás milyen távolra jut el.
4) Kötelező-e nemzetközi szinten, hogy a kishajó szkipperének legyen ROC/GOC képesítése?
4b Az ITU Rádiószabályzata szerint a nem SOLAS kishajó vezetőjének nincs szüksége a hivatásos tengerészek számára előírt ROC (korlátozott) vagy GOC (korlátlan rádiókezelő) képesítésre. A kedvtelési célú kishajó szkipperének elegendő az ITU által definiált kishajós közelkörzeti rádiókezelői képesítés (SRC = Short Range Certificate)!
5) A DSC-t elsősorban az alábbi célra használjuk:
5b A DSC-t a digitális (nem-fónikus) adatcsomagok továbbítására használjuk a 70-es csatornán.
6) Amikor kézi VHF-rádió használsz, akkor…
6c A kézi VHF-rádió antennája lehetőleg függőlegesen álljon.
7) A rádióban ezt hallod: „Seelonce feenee”. Használhatod-e ezek után a 16-os csatornát?
7a A „Seelonce feenee” bejelentés azt jelenti, hogy a vészhívással kapcsolatos forgalmazásnak, így a rádiócsendnek vége van a 16-os csatornán, és ettől kezdve mindenki szabadon használhatja.
8) Mi a biztonsági üzenet kódszava?
8c A biztonsági üzenet (Security Message) kódszava minden esetben a SECURITÉ.
9) Adhat-e a kishajó DSC-n keresztül automatikus vételelismerést, ha vészhívást vesz?
9b A kishajó D-osztályú DSC-je nem rendelkezik a DSC-n érkező vészjelzés automatikus vételelismerésének leadásához szükséges funkcióval, a vészhívás vételét csak szóban (fónikusan) tudjuk visszaigazolni.
10) Mi az MMSI?
10c Az MMSI (Maritime Mobile System Identity) szám a hajó rádióállomásának 9 jegyű egyedi azanosító száma.
11) Ha másik hajót hívsz, melyik munkacsatornát használhatod elsősorban?
11c Az Inter-ship munkacsatornák a 06, 08, 72 és 77-es.
12) Adhatsz-e minden hajónak szóló rutin DSC hívást hírek továbbítására?
12c Minden hajónak szóló rutin DSC hívást hírek továbbítására nem lehet leadni, ez az ITU Rádiószabályzata szerint illegális. A VHF-rádió kommunikációra való, nem műsorszórásra.
Nos, még egyszer köszönöm, hogy kitöltötted a VHF-rádiós tesztet. Akárhogy sikerült is, minden bizonnyal hasznosnak találod, ha összefoglalom a tengeri VHF-rádióval kapcsolatos tudnivalókat. Elküldöm Neked a „Tudod használni a VHF-rádiót?” című ötrészes oktató levélsorozatomat is, mely a rádiózás legfontosabb kérdéseiről szól – röviden. Az első részt 10 perc múlva küldöm, utána naponta reggel 09:00-kor kapod a többi részt is.
Továbbá elküldöm “A Hét SzkipperTippjét”. Ez nem hírlevél, hanem könyvtári belépő! A hajózással kapcsolatos különféle kérdéseket (navigáció, meteorológia, csomók, stb) feszegető rövid levelek hetente pénteken délelőttönként érkeznek, mielőtt elindulnál a Balatonra vagy az Adriára, így lesz idő elolvasni, akár hajózás előtt vagy közben, akár otthon… Hamarosan kapsz egy részletes ismertetőt a SzkipperTippek leveleimről.
Üdvözlettel:
Horváth Csaba
IYT YachtMaster
info@jachtnavigator.hu