A Cunningham

A Cunninngham nem valaki, hanem valami: vitorlás műszó, a nagyvitorla alakját befolyásoló szerelvényt értjük alatta. A Cunninghammal a nagyvitorla első élét (luff) tudjuk megfeszíteni, ezzel ellensúlyozva a szélnek a vitorlára gyakorolt hatását, amely a vásznat hátrafelé nyomja, így az első él meglazul, és főleg a saroknál (tack) megroggyan.

A feszítés mértékét a vitorla első élére, az alsó sarok és az első reffsor közé varrt gyűrűbe fűzött kötéllel szabályozzuk. A gyűrűre helyenként egy csigát akasztanak, hogy a feszítőerőt növelni lehessen. A Cunningham kötele a nagyvitorla felhúzó kötelével (halyard) ellentétesen, lefelé dolgozik. A nagyvitorla első élének feszítésével a vitorla öblösségének helye állítható.

Ahogy a szél erősödik, a szélnyomás növekedésével a felhajtóerő kezd a vitorlán hátrafelé vándorolni, ezzel torzul a vitorla alakja, és romlik a vitorla hatékonysága. Ezen javít, ha a Cunningham megfeszíti az első élet (jóllehet egy kicsit berogy a vitorla alsó éle a saroknál). Ha csökken a szél, ezen a feszítésen is ereszteni kell.

A nevet arról az America’s Cup versenyzőről, Briggs Cunningham-ról kapta, aki elsőként alkalmazta ezt a megoldást. A brit vitorlás szlengben a szerelvényt  “Clever Pig” néven emlegetik – írja a UKsailmakers-com.

A cunningham (Fotó: UKsailmakers(dot)com)
SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb „SzkipperTippek” cikkét. Nos…?