A Cunningham
A Cunninngham nem valaki, hanem valami: vitorlás műszó, a nagyvitorla alakját befolyásoló szerelvényt értjük alatta. A Cunninghammal a nagyvitorla első élét (luff) tudjuk megfeszíteni, ezzel ellensúlyozva a szélnek a vitorlára gyakorolt hatását, amely a vásznat hátrafelé nyomja, így az első él meglazul, és főleg a saroknál (tack) megroggyan.
A feszítés mértékét a vitorla első élére, az alsó sarok és az első reffsor közé varrt gyűrűbe fűzött kötéllel szabályozzuk. A gyűrűre helyenként egy csigát akasztanak, hogy a feszítőerőt növelni lehessen. A Cunningham kötele a nagyvitorla felhúzó kötelével (halyard) ellentétesen, lefelé dolgozik. A nagyvitorla első élének feszítésével a vitorla öblösségének helye állítható.
Ahogy a szél erősödik, a szélnyomás növekedésével a felhajtóerő kezd a vitorlán hátrafelé vándorolni, ezzel torzul a vitorla alakja, és romlik a vitorla hatékonysága. Ezen javít, ha a Cunningham megfeszíti az első élet (jóllehet egy kicsit berogy a vitorla alsó éle a saroknál). Ha csökken a szél, ezen a feszítésen is ereszteni kell.
A nevet arról az America’s Cup versenyzőről, Briggs Cunningham-ról kapta, aki elsőként alkalmazta ezt a megoldást. A brit vitorlás szlengben a szerelvényt “Clever Pig” néven emlegetik – írja a UKsailmakers-com.