A DAN-bója
A DAN-bója
A Dan-bója (Danbuoy) biztonsági jelzőeszköz, amit a hajó farán a korláton tárolunk úgy, hogy szükség esetén – amikor valaki a vízbe esik – egy mozdulattal vízbe dobható legyen.
A Dan-bója egy körülbelül 2 méter hosszú, teleszkópos üvegszál-ostor, amelyet egy narancssárga bója ölel át. A rúd alsó végét holtsúllyal látják el. A bóját vízbe dobva így függőlegesen áll, s a rúd felső végére szerelt fényjelző (ma már rendszerint villanófény), és a narancssárga vagy „O” lobogó messziről feltűnővé teszi. A rudat retro-reflektív (fényvisszaverő) csíkokkal is ellátják. A Dan-bóját sokszor a mentőpatkóhoz erősítik kötéllel.
A bója azért ilyen hosszú, hogy a nagy hullámok között is könnyedén észre lehessen venni.
Fotó: Jachtnavigátor YachtMaster tréning, Angol-csatorna, 2019
Az offshore és óceánátkelő hajókon a bóját AIS-SART transzponderrel is felszerelik. Az AIS-SART beépített GNSS-vevővel kombinált önálló rádiókészülék, amely automatikusan indul a vízbe eséskor. Az eszköz két AIS VHF-csatornán (161,975–162,025 MHz) percenként 4–4 szabályos AIS-jelet küld. Ezzel nagy az esélye, hogy előbb-utóbb egy-egy jelet a hullámok tetejéről sikerül elküldeni, és a kereső hajó AIS-képernyőjén a valós pozícióban megjelenik a MOB jel, ráadásul nagyobb távolságra, mint a radaros SART, és az eső sem zavarja.
Fotó: McMurdo
Az AIS-SART bóját speciális MMSI-számmal látják el, amely 970-nel kezdődik, a formátuma 970XXyyyy, ahol az „XX” a gyártó két számjegyű kódja, a „yyyy” pedig az egyedi SART-szám. Amikor a hajók AIS-vevője ilyen jelet vesznek, speciális jel jelenik meg a képernyőn: ⊗.