A jó horgony 8 tulajdonsága: (1) az anyaga

A “Hogyan válasszunk jó horgonyt?” cikk (Nr.126, 2020.02.21) végén megígértem, hogy még szó lesz a jó horgony 8 tulajdonságáról. A harmincas évekig jobbára csak a Fisherman horgonyt használták a hajókon. 1933-ban Sir Geoffrey Ingram Taylor, a Trinity College (Cambridge) professzora és megszállott vitorlázó, feltalálta a CQR horgonyt. Azóta majd’ 100 féle horgonytípus közül választhatunk… de melyiket?

A jó horgony tulajdonságai közül elsőnek az anyagát vizsgáljuk meg.

A legtöbb jachthorgony galvanizált acélból készül, mert megterhelések miatt szükség van a szilárdságra, és a rozsdaállóságra. Az acél széntartalma 0,21% alatt kell legyen, hogy az anyag kellően rugalmas maradjon. Általában a kapákat lágyabb acélból, míg a horgonyszárat az építészetben használt, mangánötvözetű nagy szilárdságú acélból gyártják.

a horgony részei

Rozsdamentes acélból is készülnek horgonyok, sőt alumíniumötvözetből is, de ezeknél vagy kifinomultan megválasztott ötvözetre, vagy okos konstrukcióra (pl. üreges szár) van szükség, hogy kellő szilárdságúak legyenek. Ez viszont drágává teszi ezeket a horgonyokat, jóllehet a hatékonyságuk nem mindig érik el a hagyományos horgonyokét. Előnyük azonban a korrózióállóság és a kis súly, így inkább kukázó horgonyként használják. (A kedge anchor segédhorgony, a zátonyra futott hajó levontatására is használják.)

alumínium horgony
SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb “SzkipperTippek” cikkét. Nos…?