A jó horgony 8 tulajdonsága: (1) az anyaga
A „Hogyan válasszunk jó horgonyt?” cikk (Nr.126, 2020.02.21) végén megígértem, hogy még szó lesz a jó horgony 8 tulajdonságáról. A harmincas évekig jobbára csak a Fisherman horgonyt használták a hajókon. 1933-ban Sir Geoffrey Ingram Taylor, a Trinity College (Cambridge) professzora és megszállott vitorlázó, feltalálta a CQR horgonyt. Azóta majd’ 100 féle horgonytípus közül választhatunk… de melyiket?
A jó horgony tulajdonságai közül elsőnek az anyagát vizsgáljuk meg.
A legtöbb jachthorgony galvanizált acélból készül, mert megterhelések miatt szükség van a szilárdságra, és a rozsdaállóságra. Az acél széntartalma 0,21% alatt kell legyen, hogy az anyag kellően rugalmas maradjon. Általában a kapákat lágyabb acélból, míg a horgonyszárat az építészetben használt, mangánötvözetű nagy szilárdságú acélból gyártják.
Rozsdamentes acélból is készülnek horgonyok, sőt alumíniumötvözetből is, de ezeknél vagy kifinomultan megválasztott ötvözetre, vagy okos konstrukcióra (pl. üreges szár) van szükség, hogy kellő szilárdságúak legyenek. Ez viszont drágává teszi ezeket a horgonyokat, jóllehet a hatékonyságuk nem mindig érik el a hagyományos horgonyokét. Előnyük azonban a korrózióállóság és a kis súly, így inkább kukázó horgonyként használják. (A kedge anchor segédhorgony, a zátonyra futott hajó levontatására is használják.)