A vészjelző eszközök

A Nemzetközi Kódjelzések (International Code of Signals) jelenleg is a 14 vészjelzés egyikét-másikát ajánlja:

(a) Ágyúlövés, vagy más robbanásszerű hangjelzés, kb. egyperces időközökben leadva;
(b) Bármilyen ködjelző készülék folyamatos működtetése;
(c) Vörös csillagot szóró rakéták vagy lövedékek egyenként való fellövése rövid időközönként;
(d) „SOS” (SIERRA OSCAR SIERRA) morzejelekből álló jelcsoport, rádiótávírón vagy bármilyen más jelzési módszerrel leadva.
(e) Rádiótávbeszélőn leadott „Mayday” jelzés;
(f) Nemzetközi kódjelzés szerint leadott „NC” (NOVEMBER CHARLIE) vészjel (pl.: lobogókkal);
(g) Egy olyan jelzés, amely egy négyszögletű lobogóból és alatta vagy fölötte elhelyezett gömbből, vagy akármilyen gömbölyű tárgyból áll
(h) Lángjelek a hajón (mint pl.: egy hordó kátrány vagy olaj lángolása stb.);
(i) Vörös fényt adó ejtőernyős röppentyű vagy vörös színű kézi fáklya;
(j) Füstjel, amely narancssárga színű füsttömeget áraszt;
(k) Mindkét oldalra kiterjesztett karok lassú és ismételt felemelése és leeresztése;
(l) Rádiótávíró vészjel (500 kHz, 12-es vonássorozat egy perc idő alatt, ahol a vonások hossza 4 másodperc);
(m) Rádiótelefon vészjel (2200/1300 Hz frekvencián váltakozó hangszínű adás, 30 és 60 másodperc időtartamon belül);
(n) Vészjeladó rádióbója (Emergency Position Indicating Radio Beacon, EPIRB) által sugárzott jel

vészjelző eszközök

Személyes tapasztalatból mondhatom, hogy a “Mindkét oldalra kiterjesztett karok lassú és ismételt felemelése és leeresztése” hatásos és a tengerjáró ember érti a jelentését. Emellett a COLREG (International Regulations for Preventing Collisions at Sea) IV. melléklete szerint a 45 lábnál nagyobb kedvtelési célú hajókon négy vörös fényű kézi fáklyát kell tartani. A gyakorlatban azonban ezeken kívül a vörös fényű ejtőernyős röppentyű és a narancssárga füstöt árasztó füstbója is a hajókon van, sőt a mentőtutajoknak is saját készlete van.

Ezeknek a fényjelzéseknek az a célja, hogy a kereső hajók és/vagy repülők figyelmét magára vonja a felkutatás során.

A kézi fáklya roppant erős fényt ad (célszerű nem belenézni közvetlen közelről), amelyet még a vízben lévő túlélők is használhatnak (kipróbáltam, még a víz alatti is jó ideig ég). A hajó vagy a tutaj szél alatti oldalán a víz felett tartsuk, nehogy a lehulló szikrák kárt okozhassanak, és az sem árt, ha kesztyűt viselünk, de enélkül is sérülésmentesen használható. A fáklya saját gyújtó szerkezettel indítható és kb. 60 mp-ig ég.

kézifáklya

A vörös fényű ejtőernyős rakétát (videó) is szél alatti oldalon a szélirányban kell indítani – kivéve ha helikopter van a közelben –, kb. 300 méter magasra emelkedik, ahol felrobban, és az ejtőernyőn ereszkedve kb. 40-60 mp-ig ég.

vörös fényű ejtőernyős rakétát (videó)

A vörös vagy narancssárga füstöt generáló füstbója valóban bója, nagyjából konzervdoboz méretű, és úszik. Nem is nagyon célszerű kézben tartani, mert nagyon sűrű füstöt áraszt 3 percen keresztül. Nappali használatra való, nagyon messziről jól látható, de utána csak egy vörös köd látszik, amiből feltételezhető, hogy használták, de a bója helyét már nem mutatja.

narancssárga füstöt generáló füstbója
SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb “SzkipperTippek” cikkét. Nos…?