Baj van a részeg tengerésszel…

Gyakran láttam szombat délutánonként az adriai marinákban, amikor átvettük a hajót, hogy a behajózó legénységek egyes hajók előtt magasabb tornyokba halmozták a sörös kartonokat, mint bármi mást. Főleg a németül beszélő legénységek…

Márpedig a hajóvezető ugyanúgy nem fogyaszthat alkoholt a tengeren, ahogy az autósofőr sem az autóvezetés közben! – még akkor sem, ha ember nem látott még olyat, hogy a hajósokat megszondáztatták volna az Adriai-tengeren. (Pedig mit kaszálhatnának a horvát rendőrök! Csodálkozom, hogy a horvát turizmus profitmaximalizálási törekvései erre még nem terjedtek ki…) Erre jószerével csak akkor kerül sor, ha baleset történik…

Az BoatUS egy cikkében beszámol egy olvasói levélről. Az írója azután küldte el, hogy egy kis időt – „several years” – eltöltött a Florida State Prison vendégszeretetében. „Ki gondolta volna, hogy ha kimegyünk a hajóval, és kicsit italozunk, ez lesz belőle?” – írta. „Nem autót vezettem, hanem hajót, senki sem volt a vízen rajtunk kívül. A mélységes fájdalom és megbánás életem hátralévő részében már végig elkísér.”

Ugyanis mi történt? A levélíró öt fős baráti társaságával kihajózott egy floridai tóra, ittak néhány sört, majd a parti bárban folytatták az ivást. Már sötét este volt, amikor visszatértek a motorcsónakra, és visszaindultak. A többire nem emlékszik… kórházban ébredt összedrótozott állkapcsokkal, miután néhány napot eszméletlen állapotban töltött. A társaság egyik tagja a látogatása során mesélte el neki, hogy a sötétben teljes sebességgel nekivágódtak a kivilágítatlan kikötő partfalnak. Egyikőjük gerince megsérült, és emiatt lebénult. Egy másik komoly fejsérülést szenvedett. De a legrosszabb, hogy egy barátjuk belehalt a sérüléseibe. A levélírót – a motorcsónak tulajdonosát és vezetőjét – ittas befolyásoltság és gondatlanságból elkövetett emberölésért letartóztatták.

Fotó: BoatUS/U.S. Coast Guard

Fotó: BoatUS/U.S. Coast Guard

HAJÓZZ JÓZANUL VAGY MARADJ A PARTON!

Mindannyian tudjuk, hogy az alkohol milyen hatással van az emberi szervezetre, hogyan rontja le az ítélőképességet, a látást, az egyensúlyérzetet és a koordinációt, és azt is tudjuk, hogy nagyban növeli a baleset bekövetkeztének valószínűségét. A amerikai parti őrség szerint az alkohol következtében bekövetkezett halálos kimenetelű balesetek fele a hajó felborulásából, vagy vízbe esés miatt következett be.

A vízen egyébként is ki vagyunk téve a parton semennyire, vagy kevésbé befolyásoló tényezőknek, mint a motorzaj, vibráció, a szél, a verőfény, meleg vagy hideg, és persze a hullámzás okozta mozgás. A kutatások azt igazolták, hogy ezek a stressz-tényezők hosszabb időn keresztül egyfajta fáradtságot, „hajós-hipnózist” okoznak, amely már magában növeli az ember reakcióidejét. Az alkohol csak erősíti ezeket a hatásokat, és megsokszorozza a baleseti kockázatot.

Fotó: U.S. Coast Guard Boating

Fotó: U.S. Coast Guard Boating

Az alkoholfogyasztás rontja a kognitív képességeket és az ítélőképességet, ami megnehezíti az információk feldolgozását, a megfelelő helyzetértékelést, és a jó döntéseket meghozatalát. Az egyensúly és a koordináció romlik, a reakcióidő pedig növekszik. Az alkohol csökkenti a perifériás és éjszakai látást, valamint a mélységérzékelést, és megnehezíti a színek megkülönböztetését, különös tekintettel a navigációs lámpák és a navigációs segédeszközök vörös és zöld színére. További kockázati tényező: a legtöbb hajósnak nincs meg a napi rutinja, mint az autóvezetésben, és sokkal kevésbé tapasztaltak a hajózásban, ezért kevésbé képesek megfelelően és gyorsan reagálni a vízen a előforduló veszélyes helyzetekre.

De nem csak az ittas szkipper veszélyes, hanem az ittas legénység vagy utas is. Ők nincsenek bekötve, mint az autóban, hanem szabadon közlekednek a hajón. Minél többen vannak, annál kevésbé tudja a szkipper figyelemmel kísérni őket, s ez okozza a hajózási biztosítók statisztikájában a vízbe esett, megfulladt vagy a hajón balesetet szenvedett utasok magas számát. És ezek az esetekért is a szkipper a felelős!

Horvátországban a megengedett véralkoholszint 0,0 ezrelék, Szlovéniában 0,5 ezrelék. Egyes országokban eltérhet az érték, de az biztos, hogy senkit nem dicsének meg, ha ittasan vízi balesetet okoz! Ezért az a tuti, ha tökre nulla alkoholmolekula tartózkodik az ember vérében, amíg a hajón van, és a hajó menetben van – különösen érvényes ez a szkipperre, aki – mint tudjuk – felelős a legénységéért!

Tehát nem érdemes megkockáztatni még a pénzbüntetést sem, nemhogy a börtönt! (Az életre szóló kártérítés-fizetésről és persze a mardosó lelkiismeret-furdalásról nem is beszélve!)

Legjobb hát, ha a kikötés utánra tartogatjuk az alkoholos italokat, de akkor is fokozottan óvatosan legyünk ittasak, mert a kikötőben is beeshetünk a vízbe. Felteszem, többeknek vannak olyan kikötői élményei, hogy látták a hajó mellé lépni az esti vigasságból hazatérő legénységet…

Végül néhány mítosz és vele szemben a tény:

Mítosz: A sör kevésbé toxikus, mint a bor vagy a tömény.

Tény: Egy 0,33-as sör, és kb. 1,5 deci bor és 4 cl tömény hatása nagyjából egyforma.

Mítosz: A friss levegő, erős kávé, hideg zuhany vagy a fizikai aktivitás kijózanít.

Tény: Egy fenét. Csak a májunk képes lebontani a szervezetben lévő alkoholt, neki pedig időre van szüksége. Tehát csak az idő józanít ki.

Mítosz: Egy kupica tömény felmelegít.

Tény: A kis mennyiségű alkohol kitágítja az ereket, ez melegség érzetet ad. Ez azonban védtelenné teszi a szervezetet a hőveszteséggel szemben.

SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb „SzkipperTippek” cikkét. Nos…?