Hajózási biztonsági közlemények

A VHF-rádiós képzéseken (sajnos jelenleg bizonytalan időre felfüggesztve) gyakran látom, hogy a hallgatóknak nehéz a különféle fogalmakat értelmezni, és átlátni az összefüggéseket. Itt és most a Hajózási biztonsági közleményekkel kapcsolatos fogalmakat fogom helyre tenni.

Az Általános Tengeri Vészjelző és Biztonsági Rendszer (Global Maritime Ditress and Safety System, GMDSS) alapvető feladata, hogy biztonságosabbá tegye a tengeri közlekedést, és baj esetén gyors, automatikus és hatékony segítséget nyújtson. A baj megelőzése érdekében fontos navigációs, meteorológiai és biztonsággal kapcsolatos információkat gyűjt össze, és telekommunikációs eszközökkel továbbít a hajóknak.

Ezeknek az információknak gyűjtőneve a Hajózási Biztonsági Közlemények (Maritime Safety Information, MSI).

Az MSI közlemények globális koordinálásáért a Nemzetközi Navigációs Előrejelző Szolgálat (World-Wide Navigational Warning System¸WWNWS) felelős. E szolgálat nemzetközi szinten, nemzetközi keretek között koordinálja az egyes parti államok által korábban külön-külön, saját felségvizeikre megszervezett nemzeti szintű hajózásbiztonsági tájékoztatószolgálatokat, továbbá az egész rendszerre egységes forgalmazási szabályokat ír elő.

A közlemények területi határokat határoztak meg, ezek a NAVAREA (Navigational Area) területek. Összesen 16 területet jelöltek ki. A rádióadók a saját területükre adnak MSI előrejelzéseket. A NAVAREA-zóna olyan összefüggő tengeri terület, amelyet a földrajzi adottságokat figyelembe véve, a parti állomások által továbbításra kerülő navigációs előrejelzések koordinálása céljából jelöltek ki. A zónákat alzónákra és kisebb körzetekre osztották, amelyeket a nemzeti központ alá tartozó zóna- és alzóna-koordinátorok felügyelnek. A körzeteket római számozással (I–XXI.), ezen belül az egyes állomásokat latin betűkkel nagy (A–Z) jelölik. Az alábbi térkép ábrázolja az adók azonosító jeleinek kiosztási rendjét, melyeket úgy határoztak meg, hogy egy körzethatáron tartózkodó hajó semmiképpen sem tudja a két szomszédos körzet azonos betűjelű adóját felcserélni. Az egész Földközi-tenger a III. NAVAREA terület, az Adrián a Q jelű spliti, és az U jelű trieszti adó sugároz. (A spliti rádióállomás antennája Hvar szigeten van.)

NAVAREA területek a világban

A hajózási Biztonsági Közleményeket összesen 7 kategóriában állítják össze a koordinátorok:

1) navigációs figyelmeztetések (navigational warnings),
2) meteorológiai figyelmeztetések (meteorological warnings),
3) felkutatás-mentéssel kapcsolatos információk (SAR-information),
4) jégjelentés (ice reports),
5) meteorológiai előrejelzés (meteorological forecast),
6) révkalauz szolgálattal kapcsolatos infók (pilot service information),
7) elektornavigációs rendszerekkel kapcsolatos infók (electronic navavigational systems updating information).

A vészjelzések (distress alert) és meteorológiai figyelmeztetések (például gale warning) bármikor kisugározhatók, s ezek vételekor a vevők figyelmeztető hangjelzést adnak. A navigációs figyelmeztetéseket és meteorológiai előrejelzéseket előre meghatározott fix időpontokban adják.

Az MSI ingyenes műsorszóró (broadcast) szolgáltatás, tehát az adók különböző frekvenciákon kisugározzák az információcsomagot, amit a felhasználók a megfelelő vevőberendezésekkel automatikusan vesznek és/vagy rögzítenek, de a vételt visszaigazoló jelzést nem kell adniuk. A szolgáltatást különféle frekvenciákon sugározzák annak érdekében, hogy a hajók minden hajózási körzetben hozzájussanak a hajózás biztonságát érintő legfrissebb információkhoz.

A part menti A1–A2 körzetben 1) VHF-rádión és 2) MF/HF-rádión biztonsági hívás (SECURITÉ) keretében, 3) középhullámon a NAVTEX biztosítja az MSI szolgáltatást, az igénybevételére NAVTEX vevő szükséges. Az óceáni A3 körzetben az 4) INMARSAT SafetyNet a Kiemelt Csoportos Hívás (Enhanced Group Call, EGC) keretében jut el a hajókhoz az információ (a szolgáltatás vételére alkalmas EGC-vevők révén), illetve 5) HF rádió-telex útján (ehhez ún. NBDP weatherfax vevő kell). A poláris A4 körzetben 5) HF rádió-telex vagy 6) Iridium műholdas telefon előfizetés kell. (Ezekről majd máskor mesélek…, addig is bővebben a Jachtnavigátor II. IV. részében)

Az MSI-k olyan hosszú távra szóló műsorok, amelyeket a zóna koordinátora a saját zónájára összeállít és a zóna teljes területét besugárzó rádióállomáson ad közre. Kisebb területekre, parti vizekre szóló előrejelzéseket, valamint helyi előrejelzéseket adnak le. A koordinációs rendszert az alábbi ábra szemlélteti.

NAVAREA koordináció

Az MSI-információkat a parti őrség, hatóságok, valamint a navigációs közlemény-koordinátorok állítják össze; a beérkező riasztásokat és vészjelzéseket a mentési koordináló központ továbbítja; a meteorológiai közleményeket az illetékes meteorológiai intézetek adják le.

SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb “SzkipperTippek” cikkét. Nos…?