Hét dolog, amire motorindítás előtt figyelj

Elfordítod az indítókulcsot vagy megnyomod a dízel indítógombját, és a hajómotor úgy indul, mint a kisangyal… De vajon végigpörgetted-e az a hétpontos gyors csekklistát, ami a gondtalan hajózás és a szívességből hazavontatás utáni nyakig olajos, bosszús motorszereléssel teli nap között jelenti a választóvonalat?

Mire figyel oda a gondos szkipper, hogy

  • Hosszú életű legyen a hajóban a motor…
  • Ne kelljen idegen marinákban szerelőt keresgélnie…
  • Ne legyenek durva extra javítási költségei…
  • Ne legyen gázolajszag a hajóban…
  • Fel legyen készülve az időszakos karbantartásra.

  1. Hajóátvételkor rutinellenőrzés

A hajóbérlők a hajó átvételekori ellenőrzési csekklistáján szerepel a gépészet is. Ilyenkor az alábbi pontokon kívül általános ellenőrzést is el kell végezni, ami kiszűrheti az elkövetkező héten felmerülő nemkívánatos kellemetlenségeket. Először is a pótalkatrészek meglétét kell megnézni: impeller és tömítés, ékszíj, olajszűrő és tartalék kenőolaj. Vegyük ide a szerszámos készeletet is, hogy egy impeller- vagy ékszíjcseréhez megvannak-e a szükséges szerszámok. Ja, és zseblámpa, hogy világítani tudjunk a géptérben!

Ellenőrizzük a gép alatti olajtálcát, van-e benne víz (ha van, édes vagy sós?) és motortolaj? Ha nem, töröljük tisztára, mert így a hét során látni fogjuk, hogy kerül-e bele a hűtővízből vagy motorolajból (lásd még az 5. pontot is).

Ellenőrizzük a motor tengervíz hűtőcsövének fenékszelepét, nyitva van-e? Az sem árt éppenséggel, ha a mögötte található vízszűrő tisztaságát is szemügyre vesszük. Ha nem kap tengervizet a motorhűtés, hamar túlmelegszik és akkor kampec…

Nézzük meg az irányváltó olajszintjét is, van-e benne elegendő és tiszta váltóolaj? Én egy ilyen ellenőrzés során komoly bajt előztem meg: a váltómű olaja fehér és habos volt, mert vizes volt az olaj. Ez azt jelentette, hogy a Z-drive tömítése valahol rossz volt és feljött a tengervíz. Azonnal kaptam másik hajót, ezt pedig azonnal elvitték kiemeleni…

VOLVO D2 55 bal oldala
  1. Indítás előtti szokásos rutinellenőrzés

Még indítás előtt vannak rutin ellenőrzési feladatok, amiket minden nap meg kell tennünk. A havi vagy éves ellenőrzésről nem beszélek, mert ezek a hajóbérlőket nem érintik.

A következőket kell megnézni: olajszint, hűtővízszint, ékszíj feszesség, valamint az olajtálca tisztasága. A tegnapi motorozás után került-e bele víz vagy olaj? Nézzük meg az akkumulátorok állapotát, töltési szintjét. Ha fogy az olaj, töltsünk utána. Sok motornál kevés a hely vagy kényelmesen nem lehet a nagy olajos flakonnal odaférni. Erre felkészülve vihetünk magunnak kisebb tölcsért és kb. egyméteres gumicsövet, ami a tölcsér csőrére csatlakozik. Helyben pedig vizesflakon száját levágva készíthetünk tölcsért.

  1. A kipufogócsőből füst nem, csak a hűtővíz ömlik

Indítás előtt bizonyosodjunk meg, hogy az irányváltó üres állásban van. Első indításkor (még a hajóátvételkor) érdemes kinyitni a gépteret, és figyelni, hogy az indítómotor és a motor hangja megfelel-e a szokásosan elvárható hangnak. Pöccre indul-e motor vagy küszködik?

Indítás után nézzünk ki a hajó oldalán, a kipufogócső köpi-e a hűtővizet. Ha nem jelenik meg a víz pár másodperc után, azonnal állítsuk el a motort! A géptérben ellenőrizhetjük a motorblokk mentén futó külső (tengervizes) hűtőkör szállítócsövét is, hogy folyik-e benne a víz?

A kipufogócsőnél az is vizsgálat tárgya, hogy van-e motorfüst, s ha van, milyen színű? A fehér füst víz(gőz) jelenlétére utal. Végül azt is nézzük meg, hogy a hűtővíz nem hozott-e magával olajat is? (Van- olajfolt a vízen a kipufogócső alatt?)

  1. A nyomásmérő helyes értéket mutatja

A kenőolaj a motor vérkeringését biztosítja. Ha nincs olajozás, a motor túlmelegszik, besül… és akkor nincs tovább. Ellenőrizzük az olajnyomást. Általában 40 és 60 psi közötti érték indításkor, ami a motor bemelegedése után kissé megnő. Egyes motorokon nincs nyomásmérő, csak kontrollámpa, ami akkor gyullad ki (és sípol), ha a minimális érték alá csökken az olajnyomás. A kontrol működőképessége egy kapcsolóval ellenőrizhető.

  1. Csöpög víz vagy olaj a motorból?

Ha az olajtálcában a napok során vizet vagy olajat észlelünk, derítsük fel, honnan származhat. Az indítás után világítsunk be a motortérbe, és nézzük meg, hogy a hűtővízkör csöveinél vannak-e vízcseppek? A víz egyébként nem csak a hűtővíz rendszerből, hanem a tönkcsőtől vagy a Z-drive-ból is eredhet. Továbbá van-e olajfolyás a motorblokkon? Az ellenőrzés során legyünk rendkívül óvatosak a járó motor körül: forgő alkatrészhez ne nyúljunk és ne legyen olyan laza ruha rajtunk, amit az ékszíj elkaphat!

VOLVO D2 55 jobb oldala
  1. Szokatlan vibráció?

Indítás után – amíg a motor melegszik: erre minden dízelmotornak szüksége van, mielőtt terhelést kap – figyeljünk, hogy nem vibrál-e a motor szokatlan módon. Nézzünk be a hajófar alá, hogy nem lóg-e mooringkötél a hajó alatt, és próbáljuk ki az irányváltót mindkét irányban. Zökkenőmentesen lehet-e kapcsolni az irányváltót, és üresbe visszaváltani? Ha a kapcsolás nehezen megy vagy szokatlan zajjal jár, járjunk utána vagy kérjünk segítséget. Nekem egy kéthetes hajó irányváltója törött darabokra egyszer, természetesen két közeli zátony között hajózva… ennek az eredményes hazavitorlázás lett, a svéd kollágák bevontattak a marinába, a hajót pedig cserélni kellett alattunk; egy teljes nap veszteség!

Még valami: figyeljük meg, hogy érezni lehet-e, hogy hol kapcsol az irányváltó, és hol teszi üresbe. Volt már olyan hajóm, aminél nem lehetett tudni, mikor volt az irányváltó sebességben és mikor üresben…?

  1. Mérőműszerek ellenőrzése

Ha minden rendben megy, ellenőrizzük a többi mérőműszert (ha van): vízhőmérséklet, elektromos töltés (13-14 V). Nem árt egy pillantást vetni az ékszíjra is, rendesen szalad-e? Ha nem, állítsuk le a motort és a generátornál feszítsünk rá.

SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb “SzkipperTippek” cikkét. Nos…?