A jó horgony 8 tulajdonsága: (5) a horgonyszár alakja
A harmadik jó tulajdonság, a horgony kapaszkodó képessége (lásd SzT 137, 2020. május 8., a horgony kapaszkodó képességéről) során megbeszéltük, hogy az új-generációs horgony nehezebbre tervezett hegye könnyebben behatol a fenék talajába, a kapák felfelé hajló szárai egyre jobban beássák a horgonyt.
A horgony megfelelő súlyelosztását biztosítandó a horgonyszár tömegén is változtatni kellett. A hajdani öntöttvas horgonyok vaskos H-szelvényű szára a jelentős tömegük mellett komoly merevséget tudtak biztostani (lásd SzT 133, 2020. április 10., a horgony tömege).
Az öntöttvas horgonyszár merevségét a H keresztmetszete adja
Az új-generációs horgonyok szárát (shank) már lemezből vágják vagy sajtolják ki, és a súlyelosztás érdekében kisebb tömegőre tervezik. A kellő merevség fenntartásához a lemezből készült horgonyszárnak jelentős – 400-800 Mpa (N/mm2) – szakítószilárdsággal kell rendelkeznie. Ennek a követelménynek jobbára csak a szénacélok felelnek meg. A horgonyszár megfelelő alakja ezért jelentős mértékben hozzájárul ennek a követelménynek a teljesítéséhez. A cikksorozat korábbi számaiban bemutatott képeken látszik, hogy az újabb horgonyok szára erősen görbült (bár továbbra is vannak tök egyenes szárral tervezett típusok), amelyek elhelyezéséhez viszont a hajóorr veretét és a görgőt kell hozzáigazítani, hogy biztonságosan lehessen a horgonyt tárolni (még erős hullámzásban is – a károk elkerülése érdekében erősen hullámos tengeren, hosszabb menetben én inkább leszerelem és a lánckamrában fixen rögzítve tárolom a horgonyt), illetve könnyedén és balesetmentesen lehessen leengedni és felhúzni.
Az új-generációs horgonyok szárát lemezből készítik, és sok esetben ívelt formát kapnak
Fotók: yachtingmonthly(dot)com