XV.
JACHTKAPITÁNY TRÉNING

2024. MÁJUS 31 – JÚNIUS 13.

XVI.
JACHTKAPITÁNY TRÉNING

2024. JÚNIUS 13 – 26.

12 nap hajózás az Angol-csatornában

Angliából a Csatorna-szigetekre, Bretagne-ba és Normandiába

TRÉNING AZ ANGOL-CSATORNÁBAN

10–12 MÉTERES ÁRAPÁLYBAN

ÉS ŐRÜLT HAJÓFORGALOMBAN!

A TRÉNING ARRA KÉSZÍT FEL, HOGY TAPASZTALT
ÉS MAGABIZTOS JACHTKAPITÁNY VÁLJON BELŐLED!

  • [SZKIPPER]

    Bérhajó szkipper: ismeri az elméleti alapokat, napközben part menti rövidebb utakon óvatosan hajózik, biztonságosan manőverezik a kikötőben és horgonyzóhelyen.

  • [JACHTKAPITÁNY]

    Tapasztalt jachtkapitány: magasabb szintű elméleti tudása és tengeri gyakorlata van, előre gondolkodik, a legénységét emberséggel irányítja, a hajó tengerálló képességét minden időben fenntartja és változatos időjárási körülmények között, éjjel és nappal biztonságosan navigál nyílt tengeren is.

MI VÁR RÁD A TRÉNINGEN?

  • [1] NEM KEZDŐKNEK SZÓL

    A résztvevőknek már rendelkezniük kell tengeri képesítéssel (horvát C vagy B, magyar 12 tmf), valamint nem kevés gyakorlattal. A követelményeket lásd alább (ne aggódj, nem vészesek…).

  • [2] AZ ADRIAITÓL MERŐBEN SZOKATLAN VIZEKEN HAJÓZUNK

    A tréning az Angol-csatornán zajlik, angol és francia kikötőket látogatunk meg.

  • [3] JELENTŐS AZ ÁRAPÁLYMOZGÁS

    Itt megtanulhatod, amire az Adrián nincs lehetőséged: hogyan hajózunk árapályos tengeren. Angliában 5–6 méteres, a francia partokon 10–12 méteres az apály és a dagály vízszint különbsége. Ehhez helyenként 8–10 csomós árapályáramlás társul…

  • [4] HATALMAS HAJÓFORGALOM

    Ráadásul éjjel keresztezzük az Angol-csatorna forgalmát: tehát használnunk kell a radart és az AIS-t, hogy biztonságosan hajózhassunk a teherhajók között. Ezen kívül a VHF-rádión kapcsolatba is lépünk a hajókkal. Az Adrián erre sem nagyon van lehetőségünk.

  • [5] KIHÍVÁSOKKAL TELI KÖRÜLMÉNYEK

    Az árapályon és a hajóforgalmon kívül szeszélyes áramlásokra, homok-, vagy sziklazátonyokra is oda kell figyelni. Ehhez néha erős szél és jókora óceáni hullámok vagy éppen sűrű köd járul, ami jelentős kihívások elé állítják az egész legénységet.

  • [6] INTENZÍV TANULÁS

    Az árapályszintek és áramlások számítása, a radar és a rádió használata, a navigáció, a kitérési szabályok alkalmazása sok új feladat a hallgatóknak.

MIT TANULNAK A LEENDŐ JACHTKAPITÁNYOK A TRÉNINGEN?

  • [1] VIZUÁLIS NAVIGÁCIÓ és ÁRAPÁLY

    A navigáció alapjai, mágnesesség. Tengeri térképek, térképi munka. Bóják és fényjelzők. Part menti vizuális navigációs eljárások. Becsült pozíció és kormányzandó útirány.

    Az árapálymozgás elmélete, az árapályszintek és -áramlások kiszámítása előre, hajózási naptár és áramlási térképek segítségével.

    2024. március 2., szombat 09:00 – 15:00

  • [2] METEOROLÓGIA

    Alapvető meteorológiai ismeretek. A légnyomás és a szél, a légköri képződmények: hideg- és melegfront.

    2024. március 23., szombat 09:00 – 15:00

  • [3] TENGERI KITÉRÉSI SZABÁLYOK

    A tengeri kitérési szabályok (COLREG) alkalmazása, különös tekintettel a radar használatára.

    Pszichológia a hajón (vendég előadó: Dr. Sebestyén Árpád klinikai szakpszichológus, vitorlázó).

    2024. április 20., szombat 09:00 – 15:00

  • [4] ÍRÁSBELI TESZTVIZSGA

    09:00 – 10:30 Árapályszámítás

    11:00 – 12:30 Meteorológia

    Ebéd

    13:30 – 15:30 Navigáció

    16:00 – 17:00 Tengeri kitérési szabályok

    2024. május 25., szombat 09:00 – 17:00 (360 perc + kávé- és ebédszünet)

  • [5] VHF-RÁDIÓZÁS

    A GMDSS-rendszer. A VHF-rádió beállítása, használata, rádiós protokollok. Rutin, biztonsági, sürgősségi és vészhelyzeti kommunikáció begyakorlása élesben.

    A VHF-SRC képesítés megléte kötelező a YachtMaster képesítések kiadásához. Mivel sokan korábban megszerezték már, ezért ez egy extra tréning. Csak azoknak a hallgatóknak elengedhetetlen, akik még nem rendelkeznek ezzel.

    A VHF-rádiós tréning egynapos, a nap végén elméleti és gyakorlati vizsgával. Tréning időpontok itt.

  • [1] Útvonaltervezés és logisztika

    A hosszabb utak, és főleg árapályos tengeren történő hajózás esetén alapvetően fontos a részletes útvonaltervezés és a precíz felkészülés.

  • [2] Árapályszintek kiszámítása

    A jelentős árapály mozgással érintett területeken a part közlében hajózva, illetve kikötéskor és induláskor táblázatok segítségével ki kell számolni, hogy milyen magasan áll a víz. Az angol parton 5-6 méter, a francia oldalon 10-12 méter az árapály ingadozása.

  • [3] Árapályáramlások meghatározása

    A vízszintingadozással együtt jár, hogy erős áramlások is kialakulnak, még a nyílt tengeren is. Az áramlások erősségét és irányát is megtanuljuk kiszámolni. Lényeges feladat, mert például az Alderney Race-en 8–10 csomós áramlások is kialakulnak. Ezzel szemben nem tudunk hajózni, ugyebár…

  • [4] Horgonyzás és kikötés árapályos helyeken

    A fentiekből következik, hogy előzetes számításokat kell végezni a hogonyzás és kikötés előtt: mettől meddig lehet egy kikötőbe bemenni vagy onnan elindulni?

  • [5] A kitérési szabályok alkalmazása radar és AIS segítségével

    A Csatorna nagy hajóforgalmát éjjel (is) keresztezzük. Megtanuljuk a radart és az AIS-t használni, hogy biztonságosan hajózhassunk a teherhajók között. Újra elő kell vennünk a kitérési szabályzatot (COLREG), mert a radart használó hajókra speciális szabályok is vonatkoznak!

  • [6] Meteorológiai elemzések és navigáció

    Az Angol-csatorna időjárása meglehetősen szeszélyes, tehát nagyon alaposan oda kell figyelni az időjárási előrejelzésekre. A partok tele vannak zátonyokkal, szűk átjárókkal, így a pontos vizuális navigációnak, a kalauzhajózásnak és a részletes útvonaltervezésnek is nagy jelentősége van.

  • [7] Élesben rádiózunk

    A Csatornában és a Solenten nagy a hajóforgalom, a biztonságos hajózás érdekében VHF-rádión bejelentkezünk és azonosítjuk magunkat, felhívjuk a hajók figyelmét a jelenlétünkre. Itt élesben rádiózunk!

  • [8] Gyakorlati vizsga a Solenten

    A gyakorlati vizsgán minden hallgató egy komplett útvonaltervezési és szituációs feladatot kap. Nincsenek helyes vagy helytelen válaszok. Azt fogom vizsgálni, hogy a jelöltnek van-e elég tapasztalata, háttere és józan esze ahhoz, hogy egy olyan projektet hajtson végre, amelyhez már megfelelő elméleti tudással és gyakorlati tapasztalattal rendelkezik. Ez a vizsga a jachtkapitányi kompetenciák és a vezetői döntések meghozatalára való képességek felméréséről szól.

MILYEN KÖVETELMÉNYEKNEK KELL MEGFELELNED?

[YACHTMASTER COASTAL]

0 tmf
lehajózott távolság a tengeren
0 nap
gyakorlat a tengeren
0 óra
éjszakai őrszolgálat

[YACHTMASTER OFFSHORE]

0 tmf
lehajózott távolság a tengeren
0 nap
gyakorlat a tengeren
0 óra
éjszakai őrszolgálat

A tengeri szolgálati időből minimum 2 napot mint őrszolgálat vezető (watchleader) vagy mint szkipper kell teljesíteni. E követelmények egy részét a tréningen teljesítjük: kb. 400–500 tmf hajózás, 10 tengeren töltött nap, ebből mindenki 2–2 napot, mint őrszolgálat vezető teljesít,  és 6–8 óra éjszakai hajózás – nem is akárhol…!. A gyakorlat többi részét részben korábbi képzések és tréningek során könyvelhetik el a hallgatók, más részét önálló hajózásaik során gyűjtik.  A követelményeket összesítve kell érteni és a vizsgát megelőzően kell teljesíteni (tehát a tréningen teljesített távolság és idő is beleszámít).

TRÉNING HAJÓ & PROGRAM

A tréning a szokásos létszám 5 fő (maximális létszám 6 fő).

A tréning hajó Dufour 450 (2013) „Katabatic”. Hátul 2 kétszemélyes kabin, elől 2 egyszemélyes kabin (a jobb oldali a kapitányi kabin), párna és ágyneműhuzat, 2 WC/zuhany, Webasto és elektromos fűtés, nagy hűtő, felszerelt konyha, TV, műsorvevő rádió + MP3 + Bluetooth. A kokpitban körben ponyva + sprayhood, rollmast, rollgénua, spinnaker rúd, orrsugár-kormány, autopilot, chart plotter, radar, AIS, VHF-rádiók, 12 személyes mentőtutaj, automata mentőmellények, CO és gázdetektor, 75 HP VOLVO dízel, dingi.

Portsmouth – Cowes (Isle of Wight) – [átkelés a La Manche-csatornán] – St. Peter Port (Guernsey) – St. Helier (Jersey) – St. Malo – Cherbourg – [átkelés a La Manche-csatornán] – egy angol kikötő – Portsmouth

A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.

Portsmouth – Cowes (Isle of Wight) – Solent – [átkelés a La Manche-csatornán] – Cherbourg – [átkelés a La Manche-csatornán] – Solent – Southampton – Portsmouth

Jachtkapitány tréning útvonal 2
A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.

Portsmouth – Solent – angol kikötők a part mentén – Portsmouth

Jachtkapitány tréning útvonal 3
A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.
  • Portsmouth Historical Dockyard, HMS „Victory“, HMS „Warrior“, HMS „Mary Rose“

  • Gosport Submarine Museum

  • Cowes – az America’s Cup otthona, este vacsora és élő zene a The Anchor Inn pubban

  • Cherbourg Titanic és tengeralattjáró múzeum (atomtengeralattjáróval)

  • St. Maló városnézés

  • St. Malóból kirándulás Mont Saint Michelbe

  • Jersey kirándulás a Durell állatkertbe

  • Kikötői tengerészkocsma látogatás (kulturáltan)

A felsorolt programok lehetőségek, nem egy társasutazás fix programpontjai. Hogy ezekből mi valósul meg, az időjárástól és a legénységtől függ. Egyhangú döntés esetén lehetnek közös kirándulások, de lehet egyéni is.

VÉGZETT HALLGATÓK VÉLEMÉNYE

MENNYIBE KERÜL A JACHTKAPITÁNY TRÉNING?

2290 €

TARTALMAZZA:

parti elméleti képzés és vizsga, 12 napos gyakorlati képzés és gyakorlati vizsga, vizsgadíjak és képesítés, a hajó és költségei (kikötők, üzemanyag)

NEM TARTALMAZZA:

VHF-rádiós képzés, tankönyvek, utazás a hajóra és haza, élelmezés a hajón, balesetbiztosítás, hajó letét

REGISZTRÁCIÓ