XIV.
JACHTKAPITÁNY TRÉNING
2023. MÁJUS 25 – JÚNIUS 7.
12 nap hajózás az Angol-csatornában
Angliából a Csatorna-szigetekre, Bretagne-ba és Normandiába
TRÉNING AZ ANGOL-CSATORNÁBAN
10–12 MÉTERES ÁRAPÁLYBAN
ÉS ŐRÜLT HAJÓFORGALOMBAN!
A TRÉNING ARRA KÉSZÍT FEL, HOGY TAPASZTALT
ÉS MAGABIZTOS JACHTKAPITÁNY VÁLJON BELŐLED!
[SZKIPPER]
Bérhajó szkipper: ismeri az elméleti alapokat, napközben part menti rövidebb utakon óvatosan hajózik, biztonságosan manőverezik a kikötőben és horgonyzóhelyen.
[JACHTKAPITÁNY]
Tapasztalt jachtkapitány: magasabb szintű elméleti tudása és tengeri gyakorlata van, előre gondolkodik, a legénységét emberséggel irányítja, a hajó tengerálló képességét minden időben fenntartja és változatos időjárási körülmények között, éjjel és nappal biztonságosan navigál nyílt tengeren is.
MILYEN SZINTEKET JÁRHATSZ VÉGIG?
[JACHTKAPITÁNY KÉPESÍTÉSEK]
A képzés nemzetközileg elfogadott kedvtelési (nem hivatásos) célú képesítéseket ad, amit a kanadai INTERNATIONAL YACHT TRAINING (IYT) bocsájt ki. Ezeknek szerte a világban, így Horvátországban is nagy respektje van. Nézd csak meg a horvát tengerészeti minisztérium által kiadott → listát, ami az elfogadott képesítéseket sorolja fel. A 15-16. oldalon találod.
A rövidjártú jachtkapitányi képesítéssel bejárhatod az Adriát, a Földközi-tenger parti vizeit, vagy akár a Karib-szigeteket is! Biztonságos kikötőtől 60 mérföld távolságig hajózhatsz mérsékelt időjárási viszonyok között, éjjel-nappal, max. 24 m hosszú, 80 m²-nél nagyobb vitorlafelületű vitorlás kishajóval. Az előképzettségre vonatkozó követelményeket lásd alább.
A hosszújáratú jachtkapitányi képesítéssel a biztonságos kikötőtől 150 mérföld távolságig hajózhatsz mérsékelt időjárási viszonyok között, éjjel-nappal, max. 24 m hosszú, 80 m²-nél nagyobb vitorlafelületű vitorlás kishajóval. Az előképzettségre vonatkozó követelményeket lásd alább.
A hosszújáratú (YachtMaster Offshore) képesítés birtokában tovább léphetsz az óceáni (YachtMaster Ocean) jachtkapitányi szintre. Ezzel a képesítéssel max. 24 m hosszú, 80 m²-nél nagyobb vitorlafelületű vitorlás kishajóval korlátozás nélkül hajózhatsz. Az előképzettségre vonatkozó követelményeket lásd alább.
MI VÁR RÁD A TRÉNINGEN?
[1] NEM KEZDŐKNEK SZÓL
A résztvevőknek már rendelkezniük kell tengeri képesítéssel (IYT Bareboat Skipper, RYA Day Skipper, horvát C vagy B, magyar 12 tmf), valamint nem kevés gyakorlattal. A követelményeket lásd alább (ne aggódj, nem vészesek…).
[2] AZ ADRIAITÓL MERŐBEN SZOKATLAN VIZEKEN HAJÓZUNK
A tréning az Angol-csatornán zajlik, angol és francia kikötőket látogatunk meg.
[3] JELENTŐS AZ ÁRAPÁLYMOZGÁS
Itt megtanulhatod, amire az Adrián nincs lehetőséged: hogyan hajózunk árapályos tengeren. Angliában 5–6 méteres, a francia partokon 10–12 méteres az apály és a dagály vízszint különbsége. Ehhez helyenként 8–10 csomós árapályáramlás társul…
[4] HATALMAS HAJÓFORGALOM
Ráadásul éjjel keresztezzük az Angol-csatorna forgalmát. tehát használnunk kell a radart és az AIS-t, hogy biztonságosan hajózhassunk a teherhajók között. Ezen kívül a VHF rádión kapcsolatba is lépünk a hajókkal. Az Adrián erre sem nagyon van lehetőségünk.
[5] KIHÍVÁSOKKAL TELI KÖRÜLMÉNYEK
Az árapályon és a hajóforgalmon kívül szeszélyes áramlásokra, homok-, vagy sziklazátonyokra is oda kell figyelni. Ehhez néha erős szél és jókora óceáni hullámok vagy éppen sűrű köd járul, ami jelentős kihívások elé állítják az egész legénységet.
[6] INTENZÍV TANULÁS
Az árapályszintek és áramlások számítása, a radar és a rádió használata, a navigáció, a kitérési szabályok alkalmazása sok új feladat a hallgatóknak.
MIT TANULNAK A LEENDŐ JACHTKAPITÁNYOK A TRÉNINGEN?
[YM COASTAL]
[1] Vizuális navigáció
Vizuális navigációs eljárások, térképi munka.
[2] Radarnavigáció
A radar műszaki felépítése, radarnavigációs eljárások.
[3] Árapályszintek és -áramlások kiszámítása
Az árapálymozgás elmélete, az árapályszintek és -áramlások kiszámítása előre, hajózási naptár és áramlási térképek segítségével.
[4] Kitérési szabályok
A tengeri kitérési szabályok (COLREG) alkalmazása, különös tekintettel a radar használatára.
[5] Meteorológia
Alapvető meteorológiai ismeretek.
[6] Útvonaltervezés
Útvonaltervezés a part mentén az árapálymozgás, a földrajzi tényezők és a meteorológia előrejelzés ismeretében. Logisztikai feladatok.
[YM COASTAL]
[1] Vizuális navigáció
Vizuális navigációs eljárások, térképi munka.
[2] Radarnavigáció
A radar műszaki felépítése, radarnavigációs eljárások.
[3] Árapályszintek és -áramlások kiszámítása
Az árapálymozgás elmélete, az árapályszintek és -áramlások kiszámítása előre, hajózási naptár és áramlási térképek segítségével.
[4] Kitérési szabályok
A tengeri kitérési szabályok (COLREG) alkalmazása, különös tekintettel a radar használatára.
[5] Meteorológia
Alapvető meteorológiai ismeretek.
[6] Útvonaltervezés
Útvonaltervezés a part mentén az árapálymozgás, a földrajzi tényezők és a meteorológia előrejelzés ismeretében. Logisztikai feladatok.
[1] 2023. március 4.
Vizuális navigációs eljárások, térképi munka. Árapályszámítások. Kitérési szabályok a radar alkalmazásával.
Szombati napon 09:00 – 16:00 (6 óra + ebédszünet)
[2] 2023. március 18.
Kitérési szabályok, meteorológia, útvonaltervezés.
Szombati napon 09:00 – 16:00 (6 óra + ebédszünet)
[1] 2023. március 4.
Vizuális navigációs eljárások, térképi munka. Árapályszámítások. Kitérési szabályok a radar alkalmazásával.
Szombati napon 09:00 – 16:00 (6 óra + ebédszünet)
[2] 2023. március 18.
Kitérési szabályok, meteorológia, útvonaltervezés.
Szombati napon 09:00 – 16:00 (6 óra + ebédszünet)
[3] 2023. április 15.
Pszichológia a hajózásban. Nyílt tengeri navigáció, előreszámítás.
Szombati napon 09:00 – 16:00 (6 óra + ebédszünet)
[X] 2023. április vége
Online írásbeli tesztvizsga (180 perc)
[X] 2023. május 6.
Szóbeli vizsga hivatásos hosszújáratú tengerészkapitány előtt
Szombati napon 09:00 – 12:00 között, fejenként 20 perc
[X] 2023. április vége
Online írásbeli tesztvizsga (360 perc)
[X] 2023. május 6.
Szóbeli vizsga hivatásos hosszújáratú tengerészkapitány előtt
Szombati napon 09:00 – 12:00 között, fejenként 20 perc
[MINDEN HALLGATÓNAK]
[7] VHF-rádiózás
A GMDSS-rendszer. A VHF-rádió beállítása, használata, rádiós protokollok. Rutin, biztonsági, sürgősségi és vészhelyzeti kommunikáció begyakorlása élesben.
A VHF-SRC képesítés megléte kötelező a YachtMaster képesítések kiadásához. Mivel sokan korábban megszerezték már, ezért ez egy extra tréning. Csak azoknak a hallgatóknak elengedhetetlen, akik még nem rendelkeznek ezzel.
[MINDEN HALLGATÓNAK]
[1] Árapályszintek kiszámítása
A jelentős árapály mozgással érintett területeken a part közlében hajózva, illetve kikötéskor és induláskor táblázatok segítségével ki kell számolni, hogy milyen magasan áll a víz. Az angol parton 5-6 méter, a francia oldalon 10-12 méter az árapály ingadozása.
[2] Árapályáramlások meghatározása
A vízszintingadozással együtt jár, hogy erős áramlások is kialakulnak, még a nyílt tengeren is. Az áramlások erősségét és irányát is megtanuljuk kiszámolni. Lényeges feladat, mert például az Alderney Race-en 8–10 csomós áramlások is kialakulnak. Ezzel szemben nem tudunk hajózni, ugyebár…
[3] Horgonyzás és kikötés árapályos helyeken
A fentiekből következik, hogy előzetes számításokat kell végezni a hogonyzás és kikötés előtt: mettől meddig lehet egy kikötőbe bemenni vagy onnan elindulni?
[4] A kitérési szabályok alkalmazása radar és AIS segítségével
A Csatorna nagy hajóforgalmát éjjel (is) keresztezzük. Megtanuljuk a radart és az AIS-t használni, hogy biztonságosan hajózhassunk a teherhajók között. Újra elő kell vennünk a kitérési szabályzatot (COLREG), mert a radart használó hajókra speciális szabályok is vonatkoznak!
[5] Meteorológiai elemzések és navigáció
Az Angol-csatorna időjárása meglehetősen szeszélyes, tehát nagyon alaposan oda kell figyelni az időjárási előrejelzésekre. A partok tele vannak zátonyokkal, szűk átjárókkal, így a pontos vizuális navigációnak, a kalauzhajózásnak és a részletes útvonaltervezésnek is nagy jelentősége van.
[6] Élesben rádiózunk
A Csatornában és a Solenten nagy a hajóforgalom, a biztonságos hajózás érdekében VHF-rádión bejelentkezünk és azonosítjuk magunkat, felhívjuk a hajók figyelmét a jelenlétünkre. Itt élesben rádiózunk!
MILYEN KÖVETELMÉNYEKNEK KELL MEGFELELNED?
[YACHTMASTER COASTAL]
0 tmf
lehajózott távolság a tengeren
0 nap
gyakorlat a tengeren
0 óra
éjszakai őrszolgálat
[YACHTMASTER OFFSHORE]
0 tmf
lehajózott távolság a tengeren
0 nap
gyakorlat a tengeren
0 óra
éjszakai őrszolgálat
A tengeri szolgálati időből minimum 2 napot mint őrszolgálat vezető (watchleader) vagy mint szkipper kell teljesíteni. E követelmények egy részét a tréningen teljesítjük: kb. 400 tmf hajózás, 10 tengeren töltött nap, ebből mindenki 2–2 napot, mint őrszolgálat vezető teljesít, és 6–8 óra éjszakai hajózás – nem is akárhol…!. A gyakorlat többi részét részben korábbi képzések és tréningek során könyvelhetik el a hallgatók, más részét önálló hajózásaik során gyűjtik. A gyakorlat igazolása az IYT International Boating & Sailing Passportban történik, amit a hallgatók a képzési csomag részeként kapnak meg. Az IYT International Boating & Sailing Passport tanulmányi napló és mérföldgyűjtő hajónapló egyben. A követelményeket összesítve kell érteni és a vizsgát megelőzően kell teljesíteni (tehát a tréningen teljesített távolság és idő is beleszámít).
MILYEN KÉPESÍTÉST KAPSZ?
[YM COASTAL]
[1] IYT YACHTMASTER COASTAL – SAIL
A hallgatók Rövidjáratú vitorlás jachtkapitány (IYT YachtMaster Coastal Sail) képesítést kapnak. A képesítés tartalma: vitorlás kishajóval (max. 78 ft/24 m) partközeli hajózás a védett kikötőtől max. 60 tmf távolságig, éjjel és nappal, mérsékelt időjárási körülmények között. A kártya formátumú nemzetközi szinten elismert képesítés 5 éves érvényességű, online megújítása új képzést vagy vizsgát nem igényel. A jachtkapitány képesítés megújításának költsége 125 USD. A kedvtelési célú kishajósok számára kiadott YachtMaster képesítés nem váltható át közvetlenül kereseti célú IYT Master of Yachts képesítésre! Korhatár 18 év.
[VHF-SRC]
[2] IYT MARINE COMMUNICATION MASTER – VHF SHORT RANGE (SRC) CERTIFICATE
A hallgatók Közelkörzeti rádiókezelő (IYT Short Range Certificate) képesítést kapnak. A képesítés tartalma: vitorlás és motoros kishajón felszerelt VHF-rádió kezelése a GMDSS A1 körzetben. A képesítés megfelel az ITU által a kedvtelési célú kishajósok számára jóváhagyott SRC (Short Range Certificate – közelkörzeti rádiókezelő) képesítésnek. A kártya formátumú nemzetközi érvényességű képesítés 5 éves érvényességű, online megújítása új képzést vagy vizsgát nem igényel, költsége 100 USD. Korhatár 16 év.
(Ezt a képesítést akkor kapod, ha a az elméleti képezés keretében elvégezted a kiegészítő VHF-rádiós tréninget.)

[YM OFFSHORE]
[1] IYT YACHTMASTER OFFSHORE – SAIL
A hallgatók Hosszújáratú vitorlás jachtkapitány (IYT YachtMaster Offshore Sail) képesítést kapnak. A képesítés tartalma: vitorlás kishajóval (max. 78 ft/24 m) partközeli hajózás a védett kikötőtől max. 150 tmf távolságig, éjjel és nappal, bármilyen időjárási körülmények között. A kártya formátumú nemzetközi szinten elismert képesítés 5 éves érvényességű, online megújítása új képzést vagy vizsgát nem igényel. A jachtkapitány képesítés megújításának költsége 125 USD. A kedvtelési célú kishajósok számára kiadott YachtMaster képesítés nem váltható át közvetlenül kereseti célú IYT Master of Yachts képesítésre! Korhatár 18 év.
[VHF-SRC]
[2] IYT MARINE COMMUNICATION MASTER – VHF SHORT RANGE (SRC) CERTIFICATE
A hallgatók Közelkörzeti rádiókezelő (IYT Short Range Certificate) képesítést kapnak. A képesítés tartalma: vitorlás és motoros kishajón felszerelt VHF-rádió kezelése a GMDSS A1 körzetben. A képesítés megfelel az ITU által a kedvtelési célú kishajósok számára jóváhagyott SRC (Short Range Certificate – közelkörzeti rádiókezelő) képesítésnek. A kártya formátumú nemzetközi érvényességű képesítés 5 éves érvényességű, online megújítása új képzést vagy vizsgát nem igényel, költsége 100 USD. Korhatár 16 év.
(Ezt a képesítést akkor kapod, ha a az elméleti képezés keretében elvégezted a kiegészítő VHF-rádiós tréninget.)

TRÉNING HAJÓ & PROGRAM
A tréning a szokásos létszám 5 fő (maximális létszám 6 fő).
A tréning hajó Dufour 450 (2013) „Katabatic”. Hátul 2 kétszemélyes kabin, elől 2 egyszemélyes kabin (a jobb oldali a kapitányi kabin), párna és ágyneműhuzat, 2 WC/zuhany, Webasto és elektromos fűtés, nagy hűtő, felszerelt konyha, TV, műsorvevő rádió + MP3 + Bluetooth. A kokpitban körben ponyva + sprayhood, rollmast, rollgénua, spinnaker rúd, orrsugár-kormány, autopilot, chart plotter, radar, AIS, VHF-rádiók, 12 személyes mentőtutaj, automata mentőmellények, CO és gázdetektor, 75 HP VOLVO dízel, dingi.
Portsmouth – Cowes (Isle of Wight) – [átkelés a La Manche-csatornán] – St. Peter Port (Guernsey) – St. Helier (Jersey) – St. Malo – Cherbourg – [átkelés a La Manche-csatornán] – egy angol kikötő – Portsmouth

A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.
Portsmouth – Cowes (Isle of Wight) – Solent – [átkelés a La Manche-csatornán] – Cherbourg – [átkelés a La Manche-csatornán] – Solent – Southampton – Portsmouth

A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.
Portsmouth – Solent – angol kikötők a part mentén – Portsmouth

A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.
Portsmouth Historical Dockyard, HMS „Victory“, HMS „Warrior“, HMS „Mary Rose“
Gosport Submarine Museum
Cowes – az America’s Cup otthona, este vacsora és élő zene a The Anchor Inn pubban
Cherbourg Titanic és tengeralattjáró múzeum (atomtengeralattjáróval)
St. Maló városnézés
St. Malóból kirándulás Mont Saint Michelbe
Jersey kirándulás a Durell állatkertbe
Kikötői tengerészkocsma látogatás