XV.
JACHTKAPITÁNY TRÉNING
2024. MÁJUS 31 – JÚNIUS 13.
XVI.
JACHTKAPITÁNY TRÉNING
2024. JÚNIUS 13 – 26.
12 nap hajózás az Angol-csatornában
Angliából a Csatorna-szigetekre, Bretagne-ba és Normandiába
TRÉNING AZ ANGOL-CSATORNÁBAN
10–12 MÉTERES ÁRAPÁLYBAN
ÉS ŐRÜLT HAJÓFORGALOMBAN!
A TRÉNING ARRA KÉSZÍT FEL, HOGY TAPASZTALT
ÉS MAGABIZTOS JACHTKAPITÁNY VÁLJON BELŐLED!
[SZKIPPER]
Bérhajó szkipper: ismeri az elméleti alapokat, napközben part menti rövidebb utakon óvatosan hajózik, biztonságosan manőverezik a kikötőben és horgonyzóhelyen.
[JACHTKAPITÁNY]
Tapasztalt jachtkapitány: magasabb szintű elméleti tudása és tengeri gyakorlata van, előre gondolkodik, a legénységét emberséggel irányítja, a hajó tengerálló képességét minden időben fenntartja és változatos időjárási körülmények között, éjjel és nappal biztonságosan navigál nyílt tengeren is.
MI VÁR RÁD A TRÉNINGEN?
[1] NEM KEZDŐKNEK SZÓL
A résztvevőknek már rendelkezniük kell tengeri képesítéssel (horvát C vagy B, magyar 12 tmf), valamint nem kevés gyakorlattal. A követelményeket lásd alább (ne aggódj, nem vészesek…).
[2] AZ ADRIAITÓL MERŐBEN SZOKATLAN VIZEKEN HAJÓZUNK
A tréning az Angol-csatornán zajlik, angol és francia kikötőket látogatunk meg.
[3] JELENTŐS AZ ÁRAPÁLYMOZGÁS
Itt megtanulhatod, amire az Adrián nincs lehetőséged: hogyan hajózunk árapályos tengeren. Angliában 5–6 méteres, a francia partokon 10–12 méteres az apály és a dagály vízszint különbsége. Ehhez helyenként 8–10 csomós árapályáramlás társul…
[4] HATALMAS HAJÓFORGALOM
Ráadásul éjjel keresztezzük az Angol-csatorna forgalmát: tehát használnunk kell a radart és az AIS-t, hogy biztonságosan hajózhassunk a teherhajók között. Ezen kívül a VHF-rádión kapcsolatba is lépünk a hajókkal. Az Adrián erre sem nagyon van lehetőségünk.
[5] KIHÍVÁSOKKAL TELI KÖRÜLMÉNYEK
Az árapályon és a hajóforgalmon kívül szeszélyes áramlásokra, homok-, vagy sziklazátonyokra is oda kell figyelni. Ehhez néha erős szél és jókora óceáni hullámok vagy éppen sűrű köd járul, ami jelentős kihívások elé állítják az egész legénységet.
[6] INTENZÍV TANULÁS
Az árapályszintek és áramlások számítása, a radar és a rádió használata, a navigáció, a kitérési szabályok alkalmazása sok új feladat a hallgatóknak.
MIT TANULNAK A LEENDŐ JACHTKAPITÁNYOK A TRÉNINGEN?
[1] VIZUÁLIS NAVIGÁCIÓ és ÁRAPÁLY
A navigáció alapjai, mágnesesség. Tengeri térképek, térképi munka. Bóják és fényjelzők. Part menti vizuális navigációs eljárások. Becsült pozíció és kormányzandó útirány.
Az árapálymozgás elmélete, az árapályszintek és -áramlások kiszámítása előre, hajózási naptár és áramlási térképek segítségével.
2024. március 2., szombat 09:00 – 15:00
[2] METEOROLÓGIA
Alapvető meteorológiai ismeretek. A légnyomás és a szél, a légköri képződmények: hideg- és melegfront.
2024. március 23., szombat 09:00 – 15:00
[3] TENGERI KITÉRÉSI SZABÁLYOK
A tengeri kitérési szabályok (COLREG) alkalmazása, különös tekintettel a radar használatára.
Pszichológia a hajón (vendég előadó: Dr. Sebestyén Árpád klinikai szakpszichológus, vitorlázó).
2024. április 20., szombat 09:00 – 15:00
[4] ÍRÁSBELI TESZTVIZSGA
09:00 – 10:30 Árapályszámítás
11:00 – 12:30 Meteorológia
Ebéd
13:30 – 15:30 Navigáció
16:00 – 17:00 Tengeri kitérési szabályok
2024. május 25., szombat 09:00 – 17:00 (360 perc + kávé- és ebédszünet)
[5] VHF-RÁDIÓZÁS
A GMDSS-rendszer. A VHF-rádió beállítása, használata, rádiós protokollok. Rutin, biztonsági, sürgősségi és vészhelyzeti kommunikáció begyakorlása élesben.
A VHF-SRC képesítés megléte kötelező a YachtMaster képesítések kiadásához. Mivel sokan korábban megszerezték már, ezért ez egy extra tréning. Csak azoknak a hallgatóknak elengedhetetlen, akik még nem rendelkeznek ezzel.
A VHF-rádiós tréning egynapos, a nap végén elméleti és gyakorlati vizsgával. Tréning időpontok itt.
[1] Útvonaltervezés és logisztika
A hosszabb utak, és főleg árapályos tengeren történő hajózás esetén alapvetően fontos a részletes útvonaltervezés és a precíz felkészülés.
[2] Árapályszintek kiszámítása
A jelentős árapály mozgással érintett területeken a part közlében hajózva, illetve kikötéskor és induláskor táblázatok segítségével ki kell számolni, hogy milyen magasan áll a víz. Az angol parton 5-6 méter, a francia oldalon 10-12 méter az árapály ingadozása.
[3] Árapályáramlások meghatározása
A vízszintingadozással együtt jár, hogy erős áramlások is kialakulnak, még a nyílt tengeren is. Az áramlások erősségét és irányát is megtanuljuk kiszámolni. Lényeges feladat, mert például az Alderney Race-en 8–10 csomós áramlások is kialakulnak. Ezzel szemben nem tudunk hajózni, ugyebár…
[4] Horgonyzás és kikötés árapályos helyeken
A fentiekből következik, hogy előzetes számításokat kell végezni a hogonyzás és kikötés előtt: mettől meddig lehet egy kikötőbe bemenni vagy onnan elindulni?
[5] A kitérési szabályok alkalmazása radar és AIS segítségével
A Csatorna nagy hajóforgalmát éjjel (is) keresztezzük. Megtanuljuk a radart és az AIS-t használni, hogy biztonságosan hajózhassunk a teherhajók között. Újra elő kell vennünk a kitérési szabályzatot (COLREG), mert a radart használó hajókra speciális szabályok is vonatkoznak!
[6] Meteorológiai elemzések és navigáció
Az Angol-csatorna időjárása meglehetősen szeszélyes, tehát nagyon alaposan oda kell figyelni az időjárási előrejelzésekre. A partok tele vannak zátonyokkal, szűk átjárókkal, így a pontos vizuális navigációnak, a kalauzhajózásnak és a részletes útvonaltervezésnek is nagy jelentősége van.
[7] Élesben rádiózunk
A Csatornában és a Solenten nagy a hajóforgalom, a biztonságos hajózás érdekében VHF-rádión bejelentkezünk és azonosítjuk magunkat, felhívjuk a hajók figyelmét a jelenlétünkre. Itt élesben rádiózunk!
[8] Gyakorlati vizsga a Solenten
A gyakorlati vizsgán minden hallgató egy komplett útvonaltervezési és szituációs feladatot kap. Nincsenek helyes vagy helytelen válaszok. Azt fogom vizsgálni, hogy a jelöltnek van-e elég tapasztalata, háttere és józan esze ahhoz, hogy egy olyan projektet hajtson végre, amelyhez már megfelelő elméleti tudással és gyakorlati tapasztalattal rendelkezik. Ez a vizsga a jachtkapitányi kompetenciák és a vezetői döntések meghozatalára való képességek felméréséről szól.
MILYEN KÖVETELMÉNYEKNEK KELL MEGFELELNED?
[YACHTMASTER COASTAL]
0 tmf
lehajózott távolság a tengeren
0 nap
gyakorlat a tengeren
0 óra
éjszakai őrszolgálat
[YACHTMASTER OFFSHORE]
0 tmf
lehajózott távolság a tengeren
0 nap
gyakorlat a tengeren
0 óra
éjszakai őrszolgálat
A tengeri szolgálati időből minimum 2 napot mint őrszolgálat vezető (watchleader) vagy mint szkipper kell teljesíteni. E követelmények egy részét a tréningen teljesítjük: kb. 400–500 tmf hajózás, 10 tengeren töltött nap, ebből mindenki 2–2 napot, mint őrszolgálat vezető teljesít, és 6–8 óra éjszakai hajózás – nem is akárhol…!. A gyakorlat többi részét részben korábbi képzések és tréningek során könyvelhetik el a hallgatók, más részét önálló hajózásaik során gyűjtik. A követelményeket összesítve kell érteni és a vizsgát megelőzően kell teljesíteni (tehát a tréningen teljesített távolság és idő is beleszámít).
TRÉNING HAJÓ & PROGRAM
A tréning a szokásos létszám 5 fő (maximális létszám 6 fő).
A tréning hajó Dufour 450 (2013) „Katabatic”. Hátul 2 kétszemélyes kabin, elől 2 egyszemélyes kabin (a jobb oldali a kapitányi kabin), párna és ágyneműhuzat, 2 WC/zuhany, Webasto és elektromos fűtés, nagy hűtő, felszerelt konyha, TV, műsorvevő rádió + MP3 + Bluetooth. A kokpitban körben ponyva + sprayhood, rollmast, rollgénua, spinnaker rúd, orrsugár-kormány, autopilot, chart plotter, radar, AIS, VHF-rádiók, 12 személyes mentőtutaj, automata mentőmellények, CO és gázdetektor, 75 HP VOLVO dízel, dingi.
Portsmouth – Cowes (Isle of Wight) – [átkelés a La Manche-csatornán] – St. Peter Port (Guernsey) – St. Helier (Jersey) – St. Malo – Cherbourg – [átkelés a La Manche-csatornán] – egy angol kikötő – Portsmouth
A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.
Portsmouth – Cowes (Isle of Wight) – Solent – [átkelés a La Manche-csatornán] – Cherbourg – [átkelés a La Manche-csatornán] – Solent – Southampton – Portsmouth
A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.
Portsmouth – Solent – angol kikötők a part mentén – Portsmouth
A végleges útvonalat az aktuális időjárás alakítja majd: a cél mindenképpen a Csatorna-szigetek és St. Malo, de rossz időben (30+ csomós szembeszél) nem hajózunk át az Angol-csatornán, csak kinézünk rá… A kikötők sorrendje változhat.
Portsmouth Historical Dockyard, HMS „Victory“, HMS „Warrior“, HMS „Mary Rose“
Gosport Submarine Museum
Cowes – az America’s Cup otthona, este vacsora és élő zene a The Anchor Inn pubban
Cherbourg Titanic és tengeralattjáró múzeum (atomtengeralattjáróval)
St. Maló városnézés
St. Malóból kirándulás Mont Saint Michelbe
Jersey kirándulás a Durell állatkertbe
Kikötői tengerészkocsma látogatás (kulturáltan)