A Jachtnavigátor hajózási
enciklopédia 13. kiadásának kötetei:
JACHTNAVIGÁTOR I.
JACHTNAVIGÁTOR II.
JACHTNAVIGÁTOR III.
JACHTNAVIGÁTOR IV.
JACHTNAVIGÁTOR V.
Ha értesz ahhoz,
amit csinálsz,
baj nem érhet
a tengeren!
A tengeri hajózás: kék tenger, napsütés, kellemes szellő… ?
A tengeri hajózás emellett: tájékozódás, matematika, meteorológia, kitérési szabályok, rádiózás, navigációs műszerek, áramlások, hajómotor, mentőeszközök… és még sok más…
A tengeri hajózás továbbá: állandó figyelem, előre gondolkodás, felelősség…
EZ A KÖNYV NEM LÁNYREGÉNY…
DE A RAJONGÓJA LESZEL.
Először átsuhan veled a navigáció elméletének legfontosabb pontjain, hogy megszerezd a stabil alapokat. És megismerd a csillagok legmagasabb titkait. Aztán betekinthetsz a különböző tudományterületekre, ahol azok mesterei lesznek az idegenvezetőid, végül egy tengerészes mozdulattal átlépsz a gyakorlat talajára, és megérted, hogy a hajózás nem is csak a kék tengert, napsütést és kellemes szellőt jelenti…, és arra is rájössz, hogy a tudomány és a hétköznapi tengeri élet közti határvonal meglehetősen bizonytalan.
JACHTNAVIGÁTOR I.
KÉSZÜLJ FEL egy időutazásra a NAVIGÁCIÓ TÖRTÉNETÉBEN!
Meglátogatjuk a polinéz őslakosokat, az ókori kínai és a görög kereskedő hajósokat. Megnézzük, hogyan hajóztak a középkorban. Végigkísérjük, hogyan alakult ki a tengeri térkép. Végül a Queen Mary Commodoréjánál ejtjük el a történet szálait. Ez a navigáció roppant érdekes történetének első fejezete, de a sokezer éves ugrásba egy kicsit sem fogsz beleszédülni. Folytatás a II. kötetben…A NAVIGÁCIÓ ALAPJAI és a MÁGNESESSÉG fejezetben tisztázzuk azokat a definíciókat, amikre a további tudásodat építheted.
Utána jön egy kis navigációs MATEMATIKA. Tanultad a gimiben, de itt szisztematikusan rendszerezzük. Mindez alapvetően fontos, hogy megértsd…
… a loxodróma és a főkörívi hajózás navigációs számításait.A HELYMEGHATÁROZÁSI MÓDSZEREK fejezete elmagyarázza, hogyan találod meg a hajód helyzetét a part közelében. A GPS-t itt még felejtsd el!
Végül arról is beszélünk, hogy szükséghelyzetben hogyan lehet navigálni. Ezt a fejezetet a második kötetben folytatjuk.
II. RÉSZ
TÉRKÉPJELEK
Ez a rész egyetlen témáról szól.
Ahhoz, hogy tájékozódni tudj a tengeri térképeken (és majd a chart plotteren is), ismerned kell a térképjeleket és rövidítéseket.Ez a Nemzetközi Hidrográfiai Hivatal által megjelentetett TÉRKÉPJELEK, RÖVIDÍTÉSEK ÉS KIFEJEZÉSEK egyetlen hivatalos magyar nyelvű kiadása, amely a horvát nemzeti térképeken alkalmazott rövidítéseket és kifejezéseket is tartalmazza.
JACHTNAVIGÁTOR II.
Folytatjuk a tengeri NAVIGÁCIÓ TÖRTÉNETÉT.
Visszaugrunk az ókorba, hiszen a csillagászat tudományának alapjait ekkor rakták le. Azután a középkortól kísérjük figyelemmel, hogyan navigáltak a csillagokkal. A fejlődés igazán akkor lendült meg, amikor egyre precízebb műszereket kezdtek alkalmazni…, majd miután egy bizonyos John Harrison nevű angol órásmester (eredetileg ácsmester) egy élet munkájával megoldotta a földrajzi hosszúság meghatározásának évezredes problémáját, de a brit parlament által kiírt 20 000 fontos díjat soha nem kapta meg.A VILÁGEGYETEMről szóló minden tudást nem vehetjük át, de a navigációban használt égitestekről a legfontosabbakat átismételjük. Ezt ugyanis már a gimiben tanultuk… ugye…
A CSILLAGÁSZATI KOORDINÁTA rendszerek ismerete nélkül a csillagászati navigáció nem érthető meg.
Hogyan és miért éppen úgy látszanak mozogni az égitestek? Erre derül fény a LÁTSZÓLAGOS ÉGI MOZGÁSOK fejezetéből.
Az IDŐ. Merthogy többféle idő van. Tudod, hogy mi a csillagidő? Na ugye… És tudtad, hogy az óraszög nem az a százas szeg, amire az órát felakasztjuk a falra?
A csillagászati navigációban is számos táblázatot használunk. És műszereket: a szextánst és a kronométert. Ezek a NAVIGÁCIÓS SEGÉDESZKÖZÖK.
Nos, csak itt, a 177. oldalon jutottunk el oda, hogy a csillagászati helymeghatározás elméletéről és gyakorlatáról beszéljünk. De hosszasan, ugyanis ez a fejezet a 291. oldalig tart!
Levezetésként beszélgetünk az EGYÉB CSILLAGÁSZATI SZÁMÍTÁSOKról is.
Végül folytatjuk az első kötetben megkezdett témát: hogyan navigáljunk a csillagokkal, ha a mentőtutajban ülünk? VÉSZHELYZETI NAVIGÁCIÓ A NYÍLT TENGEREN. Kár, hogy kevés a hely, mert lehetett volna még tovább folytatni a témát…
IV. RÉSZ
ELEKTRONIKUS
NAVIGÁCIÓ
Tovább folytatjuk a tengeri NAVIGÁCIÓ TÖRTÉNETÉT.
A középkori és újkori feltalálókkal kezdjük, hogy lássuk, az elektromosság miként változtatta meg a navigációs módszereket. Így jutunk el a mába, de a navigáció története ezzel nem ér véget… csak a fejezet.Mielőtt elmerülnénk az ELEKTRONIKUS NAVIGÁCIÓS ESZKÖZÖK részletiben, megint csak az alapoknál kezdeni. Elektromágneses hullámok, rádióspektrum, hullámterjedés és moduláció…
A NAVIGÁCIÓT TÁMOGATÓ ELEKTRONIKUS ESZKÖZÖK: a mélységmérőtől a multifunkciós kijelzőkig. Innen egyenes az út a digitális térképekhez és az automata kormányig.
A RADAR: a hagyományos impulzusos radar és a legújabb szélessávú radar alapelve, műszaki felépítése és használata. Hogyan navigálunk velük és hogyan használjuk az összeütközések elkerülésére?
Használjuk ma a rádió-iránymérőt és a hiperbola-navigációt? Nem… de írtam róluk, hogy ne merüljenek feledésbe, egyébként ezzel betekintést kapunk a műholdas navigáció alapelveibe!
Talán a legnagyobb érdeklődésre számot tartó fejezet a MŰHOLDAS NAVIGÁCIÓ. A GNSS-t tárgyaló fejezetben nemcsak a GPS-ről lesz szó, hanem az orosz GLONASS-ról, az új európai Galileóról és a kínai BeiDou-rendszerről is. De itt nem ér véget a téma: beszélünk az indiai és a japán regionális műholdas rendszerről, valamint a kiegészítő alrendszerekről is. Hosszú fejezet!
Az utolsó fejezet a HÍRKÖZLÉS témakörét tárgyalja: a GMDSS-rendszert, a különféle rádiókat és a műholdas hírközlő, adatátviteli és vészhívó rendszerek felépítését.
JACHTNAVIGÁTOR III.
Ha a navigáció történetét is végig kísértük, akkor a érdemes kicsit visszatekinteni a METEOROLÓGIA FEJLŐDÉSÉRE is. Hogyan lett az időjárás megfigyeléséből komoly tudomány. Bár már szinte valós időben online láthatjuk az időjárás alakulását, a tengerészrigmusok ma is érvényesek!
A LÉGKÖR alapfogalmairól kell az elején beszélni, hogy érthetőek legyenek a további fejezetek is.
- A LÉGTÖMEGEK MOZGÁSA ÉS A SZÉL fejezetében tisztázzuk, hogy a légnyomás hogyan alakítja a szeleket, hogyan képzeljük el a nagy általános földi légkörzést, melyek a globális állandó szelek, hogyan működnek a monszunszélrendszerek, melyek a jellegzetes helyi légköri képződmények és szelek (nemcsak az Adrián), hogyan viselkednek a légtömegek. Az időjárás alakulásának megértéséhez ismerni kell a mérsékeltövi, szubtrópusi és trópusi ciklonokat. Ezekben milyen felhők, milyen páratartalom és csapadék képződik. Röviden áttekintjük a Föld tengereinek és óceánjainak éghajlatát, végül szó esik a szinoptikus térképekről, az időjárás-jelentések és -előrejelzésekről is.
VI. RÉSZ
TENGERRAJZ
- A tengerrajz roppan érdekes téma! Mesélek a tengervíz mozgásairól: a tengerjárásról, a tengeráramlásokról és a hullámzásról. A tengervíz sajátosságai közül a tengervíz hőmérsékletéről, sűrűségéről és a sótartalmáról, színéről és az átlátszóságáról esik szó, de külön fejezet szól a tengeri jégről is. Végül beszélek a tengerek részeről, a tengermedencékről, a jellegzetes tengerpartokról és a tengerfenék üledékeiről is.
VII. RÉSZ
ÚTVONALTERVEZÉS
- Miért fontos az ÚTVONALTERVEZÉS? Hát… megnézzük a térképet és az időjárás-jelentést, és megyünk!
De hosszabb úton ez már összetettebb kérdés. Nem is gondolnád, mennyire! Az útvonaltervezés lépései: 1. célkitűzés, 2. értékelés, 3. tervezés, 4. a hajóút, 5. folyamatos ellenőrzés. Ezeket a lépéseket részletezzük, és lesz szó másról is…
VIII. RÉSZ
TENGERI
KITÉRÉSI
SZABÁLYOK
A nemzetközi tengeri kitérési szabályok a COLREG. Ez a fejezet nemcsak a szabályokat és az ezekhez tartozó illusztrációkat tartalmazza, hanem az egyes szabályokhoz fűzött magyarázatokat is.
IX. RÉSZ
TENGERI
KOMMUNIKÁCIÓ
Ez a fejezet a rend kedvéért felsorolja a hagyományos kommunikációs eljárásokat (lobogó, fény- és hangjelzések), de a lényeg tulajdonképpen a VHF-rádió használata. Ezzel a II. kötet IV. fejezet folytatása, ugyanis ott a rádió műszaki leírását adtam meg, itt viszont arról esik szó részletesen, hogyan kell a rádiót használni. Nemcsak példákkal illusztrálom az egyes rádióeljárásokat, hanem ezeket a példákat meg is lehet hallgatni.
X. RÉSZ
BIZTONSÁG
A TENGEREN
- Hogyan készüljünk fel a hajózásra a biztonság szempontjából? Melyek a A TENGERI HAJÓ BIZTONSÁGI FELSZERELÉSEI? Milyen VÉSZHELYZETEK fordulhatnak elő a tengeren, és ezeket hogyan kell kezelni? Vihar átvészelése, süllyedés és hajóelhagyás, ember a vízben szituáció, zátonyra futás, tűz a fedélzeten, manőverképtelenség és összeütközés… Hogyan kell a vészhelyzetben levő hajót és/vagy eltűnt személy felkutatni, menteni?
XI. RÉSZ
NEMZETKÖZI
TENGERJOG
- Mindenkit megnyugtathatok, hogy nem lesz unalmas jogi szöveg! Beszélünk a tenger részeiről, a tengeri hajók jogi helyzetéről, a hajó mentésének és elhagyott hajó megtalálásának jogi kérdéseiről és még sok más érdekes témáról, amire nem is gondol az ember… Ebben a részben tiszta vizet öntök a pohárba a tengeri kishajós hajózási KÉPESÍTÉSEKKEL kapcsolatban, és arról is szó lesz, hogy miért helytelen a BRUTTÓ REGISZTERTONNA mértékegység használata…
XII. RÉSZ
EGÉSZSÉG
A HAJÓN
Ez egy olyan téma, amire még csak gondolni sem szoktunk a nyári hajózás során. Pedig mondhatom, nagyon fontos tud lenni, ha baleset történik. Az elsősegélynyújtás módszereivel tehát alapvetően fontos tisztába lenni, de nemcsak erről szól a fejezet… hanem arról is, milyen pszichikai kellemetlenségek érnek bennünket, ha nem tudjuk kezelni a legénység tagjai között fellángoló konfliktusokat. Ezt a fejezetet vendégszerző, Sebestyén Árpád klinikai szakpszichológus írta, aki maga is régóta hajózik.
XIII. RÉSZ
TENGERI
KÖRNYEZETVÉDELEM
Ebben a rövid fejezetben a tengeri környezetvédelem azon kérdéseire kerestem a választ, amelyek a kishajósokat is érintik. Ilyenek a hajón keletkező hulladékok és szennyvíz, valamint az olajszennyeződések kérdései.
XIV. RÉSZ
HAJÓBÉRLÉS
IV. KÖTET
JACHTNAVIGÁTOR IV.
A vitorlások stabilitása, a vitorlázás elmélete mellett részletesen szó esik a tengeri vitorlás kishajók típusairól, felépítéséről, felszereléséről. Beszélünk a motoros, és a vitorlák alatt végzett manőverekről. A motoros kishajók típusairól, hajótest formákról és meghajtási módokról. A motoros hajós stabilitásáról és a manőverekről. Itt esik szó a dingiről is, valamint a vízi sporteszközökről is.
XVI. RÉSZ
TENGERI VITORLÁS ÉS MOTOROS NAGYHAJÓK
- A vitorlás nagyhajók (iskolahajók) típusairól. Vitorlázat típusok, a rudazat, vitorlák, álló- és futókötélzet leírása, valamint a keresztvitorlázatú hajók vitorlamanőverei. Erről a témáról eddig magyarul ilyen részletesen még nem lehetett olvasni! A géphajókról is szó esik, hogy egyértelmű legyen, melyik teherhajó melyik.
XVII. RÉSZ
HAJÓGÉPÉSZET ÉS HAJÓVILLAMOSSÁG
- A hajók gépi berendezéseiről, a főgépről, az üzemanyag és kenőanyag ellátó-rendszerről, a hűtővíz-rendszerről, a kormánygépről és automata kormányról, a hajó más gépészeti berendezéseiről, valamint a hajó villamos hálózatáról és rendszereiről.
XVIII. RÉSZ
HAJÓKARBANTARTÁS ÉS KÖTÉLMUNKÁK
- A hajók napi, havi és rendszeres éves ellenőrzési és karbantartási feladatairól. A tengeren leggyakrabban használt csomókról és kötélmunkákról.
XIX. RÉSZ
KIKÖTŐI MANŐVEREK
- Elindulás kikötőből, és szabályos kikötés stresszmentesen különböző kikötőkben: marinában, városi kikötőben farral és hosszában, tutajban.
XX. RÉSZ
MENETBEN
- Kikötőtől kikötőig a tengeren. Az indulás előtti előkészületekről, a vitorlákról, vitorlamanőverekről, a szkipper és a legénység feladatairól, a menet közbeni rutinról és az őrszolgálatról.
XXI. RÉSZ
HORGONYZÁS
- A horgonyokról és a helyes horgonyzási manőverekről.
XXII. RÉSZ
KÜLÖNLEGES HELYZETEK
V. KÖTET
JACHTNAVIGÁTOR V.
ILLUSZTRÁLT ANGOL-MAGYAR HAJÓZÁSI SZÓTÁR – 11 140 szócikk 174 ábrával
XXIV. RÉSZ
ILLUSZTRÁLT MAGYAR–ANGOL HAJÓZÁSI SZÓTÁR
Miért egyedülálló a JACHTNAVIGÁTOR?
Horváth Csaba jó barátom, a 90-es évek végén ismertem meg, amikor egy általa szervezett és vezetett szkipper tréningen vettem reszt. Azóta is mindenkinek őt ajánlom, amikor vitorlástúrára szkippert vagy tengeri vitorlás oktatót keresnek. A Csaba által írt Jachtnavigátor könyvből tanultam meg én is a tengeri vitorlázás elméleti alapját, ahogyan szinte mindenki Magyarországon!
Kalandra fel!
Békét és Szelet!
Horváth Csaba a Jachtnavigátor könyvében aprólékosan és lelkiismeretesen összegyűjtötte mindazt a roppant ismeretanyagot, ami a tenger és navigáció tárgykörében rendelkezésünkre áll – az ókori térképészettől a modern elektronavigációs eszközökig, a csillagászati navigációtól az alternatív energiatermelésig, a hajózási technikáktól egy óceánt átszelő jacht fedélzetén zajló élet mindennapjaiig.
Magam is könnyedén azonosulhatok e könyv olvasóival, hisz jól tudom, hogy minden utazás csírája egy álom, s ez alól én sem vagyok kivétel.
Abban bízom, hogy e könyv sokakat fog inspirálni és támogatni abban, hogy az én hajóm nyomdokvizét kövessék, s beteljesüljön az álmuk, amit a távoli horizontról, s azon túli tengerekről szőttek. Jó szelet!
Amikor a tengeren hajózunk, nem létezik „elmélet”. Minden, amit teszünk, legyen az vitorlacsere, kikötés, horgonyzás vagy éppen csillagászati helymeghatározás, az „gyakorlat”. A viharban senki sem tesz fel tesztkérdéseket, és nem kell felsorolnunk a látott felhők neveit. Tenni kell a dolgunkat. Mindez igaznak tűnik.
De ugyanúgy igaz az is, hogy minden cselekedetünk alapja a tudás. A közeg, a hajó, a navigáció és a meteorológia ismerete, aminek hiányában alkalmatlanok vagyunk a hajózásra.
Magam úgy gondolom, nincs külön elmélet és gyakorlat. Csak egy van: hajós tudás. Ötvözete szellemnek, tudásnak, gyakorlott mozdulatoknak, emberi tartásnak, a tenger és társak tiszteletének… Hosszan sorolhatnám.
Ahhoz, hogy a mesterséget elsajátítsuk, szükségünk van jó mesterre, és természetesen az összefoglalt, rendszerezett és érthető Tudásra.
A könyv, amit a kezében tart, megítélésem szerint az eddig megjelent legjobb magyar nyelvű tankönyv, melyből a tengeri kishajózás elmélete elsajátítható. Kurzusaimon ezt javaslom hallgatóimnak, és rendszeresen felhasználom az órákra való felkészülésemben. De ott van vitorlásom fedélzetén is, hogy bármikor elővehessem, ha frissíteni kell emlékezetemet.
I am proud to know that IYT has an excellent partner school instructor who is the author of his own educational book. Congratulations, Csaba!
A KÖNYVEK EGYÜTT KEDVEZMÉNNYEL RENDELHETŐK ITT
1. lépés: Adja meg, hány példányt rendel az egyes könyvekből. Két kötet együtt 8%-kal, a három kötet együtt 12%-kal olcsóbb!
2. lépés: Ha van kuponkódja, írja be és nyomja meg a BEVÁLT gombot. A rendszer automatikusan módosítja az árakat.
3. lépés: Válasszon a fizetési és szállítási módok közül. Ha csomagponton szeretné átvenni a megrendelését, a megjelenő ablakban válassza ki a csomagpontot.
4. lépés: Ha kér értesítést a Jachtnavigátor következő köteteinek, illetve más új könyvek várható megjelenéséről, pipálja be a jelölőnégyzetet!
5. lépés: Adja meg a személyes adatait, valamint a számlázási/szállítási címét! Ha vállalkozás nevére kéri a számlát, pipálja be a „Vállalkozás számára rendelek” jelölőnégyzetet, és a megjelenő „Cégnév” mezőbe kezdje el begépelni a cégnevet. Válassza ki a felajánlott listából a megfelelő cégnevet, ezzel a cég összes számlázási adatát automatikusan kitölti a rendszer, a kötelezően megadandó adószámmal együtt. Ha magánszemélyként rendel, az adatait be kell gépelnie (de adószámot nem kell megadnia). Ha a számla- és postacíme eltér, vegye ki a pipát a „Postázási és számlázási adatok megegyeznek?” mezőből, és adja meg azt a címet, ahova a csomagot küldhetem. A megrendeléshez megjegyzést fűzhet: 1) csak az ügyfélszolgálat számára vagy 2) olyan megjegyzést, ami a számlán is szerepel a megjegyzés mezőben.
6. lépés: Pipálja be az adatkezelési hozzájárulási nyilatkozat jelölőnégyzeteit.
7. lépés: A „MEGRENDELEM A KÖNYVEKET!” gombra kattintva küldje el a megrendelését.
A megrendelést követően az e-mailben elküldött visszaigazolásban találja a letölthető e-számlát.
A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki, kérem.
Ha bankkártyával fizet:
- Az űrlap kitöltése után automatikusan átirányítjuk a Barion biztonságos felületére, ahol megadhatja kártyaadatait.
- Itt talál súgót a Barionos fizetéshez, ha szükséges.
- A sikeres fizetést követően a Barion oldaláról vissza fog érkezni a rendelés visszaigazoló oldalunkra.
- Ezt követően a rendszerünk pár percen belül e-mailben elküldi a e-számlát.
Ha az átutalásos fizetést választja
- A rendszerünk az űrlap kitöltése után fog küldeni egy e-mailt, amiben megtalálja a letölhetö az e-számlát. Az utalási adatokat a számlán találja.
- A vételárat átutalhatja, vagy befizetheti bármelyik MagNet Bank fiókban – erre 8 nap áll majd rendelkezésére.
Szállítás
A délig beérkező megrendelések esetén a könyvet tartalmazó csomagot még aznap kezdik csomagolni és kiszállítani. A többi megrendelés másnap kerül a csomagba és a futárhoz. A csomagot a GLS általában 24 órán belül szállítja.
Sérült csomag
Sérült csomag esetén készítsen fotót a sérült csomagolásról és a sérült könyvről. Ezeket rövid leírással együtt azonnal küldje el nekem az alábbi e-mail címre. A kárigényt 3 napon belül áll módomban benyújtanom a futárszolgálatnak. A sérült könyvet természetesen kicserélem!
Ha kérdése van, hívjon (hétköznap 9:00-16:00) vagy írjon
+36-20/333-4642
Üdvözlettel: Horváth Csaba