Köd előttem, köd utánam…

Félreértés ne essék, nem fogok eltűnni pont most, hogy megjelent a Jachtnavigátor II., éppen ellenkezőleg, lelkesedéssel vetem bele maga jövőre a III. kötet szerkesztésébe, amelyben többek között a tengeri meteorológiával, benne a ködről is szó esik majd. A ködről, illetve a köd fajtáiról. Egy másik fejezetben pedig a COLREG-ről, azaz a “tengeren való összeütközések megelőzésére vonatkozó” nemzetközi szabályokról lesz szó, benne a korlátozott látási viszonyok között a hajók magatartását szabályozó paragrafusokkal. Azaz, mi a teendő ködben…

Nos, mi a szkipper és a legénységének feladata, ha ködbe kerül? Való igaz, a nyári Adrián ritkán fordul elő köd, inkább csak erős párásság. De ősszel van rá esélyünk. Az angliai jachtkapitány tréningen azonban már kétszer is kerültem ködbe, mind a két alkalommal júniusban a normandiai partok közelében, Cherbourgnál.

Aki került már ködbe (bárhol), tudja, hogy mennyire nyugtalanító, nem biztonságos érzés. Mivel nem látjuk a környezetünket, mindenhonnan azt sejtjük, hogy valami váratlan veszély tör ránk. És valóban, ha 50–100 méteres láthatóságnál hirtelen megjelenik egy másik hajó, igen kevés idő van a reagálásra.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb biztonságban tudhassuk magunkat? Vannak vicces emberek, akik azt mondják, ködben ne induljunk el. Persze nem viccből mondják. De ha menet közben kerülünk ködbe?

1. Legelső, hogy amíg lehet, amíg van mivel, határozzuk meg a fix pontunkat. Akkor is, ha van GNSS (műholdas helymeghatározó vevő, pl. GPS), ellenőrizzük a helyzetünket, rögzítsük a térképen. Ezt követően a hajó mozgása alapján rendszeresen plottoljuk a becsült pontokat.

2. Kapcsoljuk fel a navigációs fényeket. Ha a vitorlák mellett motorral is haladunk, piros-zöld-fehér oldal- és farfények mellett a géphajókon kötelező fehér árboclámpát is fel kell kapcsolni.

3. Helyezzünk készenlétbe a hangjelző eszközöket. Kötelező felszerelés a fújható ködkürt (ember legyen a talpán, aki hosszú időn keresztül képes 2 percenként trombitálni vele), sok hajón van sűrített levegős ködkürt. Ennek jó erős hangja van (lehetőleg nem a többiek füle mellett szólaltassuk meg…), hátránya viszont, hogy a palack gáztartalma erősen véges). Ezért jelöljük ki a legénység tagjait, hogy váltásban adjanak hangjelzést, és oktassuk ki őket, milyen hangjelzést kell leadni:

– vitorlás hajó 2 percnél nem hosszabb időközökben három egymást követő hangjelzést tartozik hallatni: egy hosszú hangjelet, melyet két rövid követ.

vitorlás hajó 2 percnél nem hosszabb időközökben három egymást követő hangjelzést tartozik hallatni: egy hosszú hangjelet, melyet két rövid követ.

– géphajó, ha halad, 2 percenként egy hosszú hangjelet. (Vitorlás, ha gépet is használ, géphajónak minősül.)

géphajó, ha halad, 2 percenként egy hosszú hangjelet. (Vitorlás, ha gépet is használ, géphajónak minősül.)

A menetben lévõ, de leállított és a vízhez viszonyítva nem haladó géphajó 2 percnél nem hosszabb időközökben két egymást követő hosszú hangjelet tartozik hallatni, a két hangjel között körülbelül két másodperc szünettel.

A menetben lévõ, de leállított és a vízhez viszonyítva nem haladó géphajó 2 percnél nem hosszabb időközökben két egymást követő hosszú hangjelet tartozik hallatni, a két hangjel között körülbelül két másodperc szünettel.

Megjegyzés: A rövid hangjel kifejezés körülbelül egy másodpercig tartó hangjelzést jelent.
A hosszú hangjel kifejezés négy-hat másodpercig tartó hangjelzést jelent.

4. Fokozott figyelőszolgálatot kell tartani, ha szükséges, a hajó orrán is. A figyelőket oktassuk ki, hogyan adjanak a szkippernek pánik nélküli gyors információt.

5. Tartsunk figyelőszolgálatot a VHF-rádiónál, ha van kézi VHF-rádiónk, legyen bekapcsolva a kezünk ügyében. Célszerű 10–15 percenként a Ch16-on vagy a Ch13-on (Bridge-to-Bridge channel) tájékoztassuk a környezetünket a jelenlétünkről.

6. Legyünk készenlétben azonnali manőver végrehajtására. Házi feladat: tessék kiszámolni, ha 6 csomóval haladunk, s tegyük fel, hogy más hajók is ilyen sebességgel hajóznak (csak a számítás megkönnyítése kedvéért), 100 méteres láthatóság mellett mennyi idő van: a) felfedezni a másik hajót, b) felismeri a forgalmi szituációt (kinek van előnye), c) döntést hozni, d) végrehajtani a manővert.

7. Következésképpen csökkenteni kell a sebességet. Ha szükséges, állítsuk meg a hajót, de legyünk képesek az azonali indulásra. Tartsuk magunk távol a nagyhajók útvonalától.

8. Ha van, üzemeltessük a radart és az AIS-t, s folyamatosan plottoljuk a környező hajókat. Ha összeütközés-veszélyes helyzetre van esély, rádión vegyük fel a kapcsolatot a másik hajóval.

9. A legénység viseljen mentőmellényt.

Köd az Angol-csatornán

A fotó az Angol-csatornában 2016 júniusában készült a Jachtkapitány tréningen. A láthatóság reggeltől kezdve órákon keresztül 50 méter alatt volt, a babfőzeléket alig láttunk a tányérunkban… A kép akkor készült, amikor amikor naplemente előtt kezdett kissé tisztulni az idő.

A jövő évi Jachtkapitány tréningen is esélyes, hogy ködbe kerülhetünk.

SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb “SzkipperTippek” cikkét. Nos…?