Megbízol-e a térképeidben?

A térképeinkben igazán csak akkor bízhatunk meg, ha azok teljesen újak, vagy rendszeresen javítva vannak. A kereskedelmi hajózás számára kiadott nemzeti és nemzetközi térképek esetében az egyes térképekre és hajózási útmutatókra vonatkozó változásokról a Tengerészeknek szóló hirdetmények (Notice to Mariners, NM) heti nyomtatott kiadásaiból (ahol még van ilyen kiadás), vagy az online hozzáférhető digitális kiadásaiból lehet tájékozódni.

A régebbi kiadású térképeket a térképkiadók rendszeresen javítják és így kerülnek forgalomba egészen addig, amíg egy újabb kiadás meg nem jelenik, amely a korábbi változásokat már tartalmazza. A térképeket mindig naprakészen, javítva lehet megvásárolni, illetve a nagyobb kikötőkben térképjavító szolgálat is rendelkezésre áll. Ezután a térkép naprakészen tartása a saját felelősségünk, a később megjelenő változásokat már nekünk kell bevezetni a térképre.

A horvát térképek javításához szükséges tengerészeknek szóló havonta megjelenő hirdetmények horvát neve: Oglas za pomorce.

De miért is kell a térképeket és a pilot könyveket javítani? „A sziklazátony nem megy odébb” – mondják a tapasztalatlan sporthajósok. Noha az ilyen és hasonló megjegyzések sokszor helytállóak, mégis ha megnézzük a hirdetményeket, a lehető legritkább esetben találkozunk bennük új, eddig még ismeretlen szigetek felbukkanásával. Ezzel szemben gyakoribb a bóják és jelzőfények változásairól, a részletesebb és pontosabb mélységmérések során felfedezett víz alatti akadályokról, hajóroncsokról és folyótorkolatban helyüket változtató homokpadokról vagy kikötői építkezésekről szóló információk, amelyek alapvetően fontosak lehetnek a biztonságos hajózás szempontjából.

Mi a teendő, ha saját térképünk van, például a Male Karte? Szükségünk van egy vékony hegyű tollra, melyben lehetőleg lila vagy vörös tinta van (ez jól láthatóvá teszi a javítást), a térképjel-katalógusra (Jachtnavigátor I., II. Rész), internetelérésre, s a térképkiadó honlapjáról letöltött hirdetményekre. A javítást úgy végezzük, hogy a régi jelölést vagy rövidítést átlósan kétszer áthúzzuk (sose töröljük vagy satírozzuk ki), a javított jelet pedig olvashatóan mellé vagy fölé írjuk.

térképjavítás minta

Az olyan helyeken, ahol komolyabb mennyiségű adat változott, s emiatt a térkép egyes területeinek átrajzolása válna szükségessé, a térkép ezen részét a kiadó újra rajzolja, és ezt a részt teszi közzé a hirdetményekben. Ezeket a blokkokat kivágva, illetve kinyomtatva a térkép megfelelő helyére be kell ragasztani. A javítás keltét és a javítás hirdetménybeli sorszámát a térkép bal alsó sarkában, a „Small Corrections” sorában el kell tüntetni.

A bérhajókon található térképeket a tapasztalatok szerint általában nem tartják karban a flottatulajdonosok, mert erre – főleg a nyári főszezonban – nincs se idejük, se emberük. Ha a térképek láthatóan régiek, kérjünk újabbakat. Ezen a problémán úgy segíthetünk, ha saját térképekkel szereljük fel magunkat, amelyek karbantartásáról magunk gondoskodunk. Megbízhatatlan, használhatatlan térképekkel ne induljunk útnak!

Nem helyettesíti, de remekül kiegészíti a Male Karte térképeket az Adriai kikötők könyv.

SzkipperTippek

A tengeri hajósok könyvtára

Láthatod, hogy ebben a könyvtárban minden cikk hasznos tudás, ötletek, tanácsok és tippek a hajósiskolán túl…
A SzkipperTippek ingyenes oktató- és információs levélsorozat tengeri hajósoknak – személyes tapasztalatok alapján.
A könyvtárban nincs tagsági díj, csak azt áruld el, pénteken délelőttönként hova küldjem a hét legfrissebb “SzkipperTippek” cikkét. Nos…?